Jodoh~

Thursday, January 13, 2011

Assalammualaikum semua=)


Sihat??? Fizikal...mental...iman...study???hehehe...Kalau sihat, jangan lupa bersyukur pada yang Maha Esa kerna nikmat sihat itu terlalu mahal harganya... Jangan sampai dah sakit, baru terkial-kial nak ingatkan Dia... Kalau sakit, berusahalah untuk sembuh dan sabarlah, kerna sakit adalah ujian dari yang Esa... Apa kaitan sakit atau sihat dengan tajuk post nih??? Tak ada kaitan la... saja je tanya khabar..=p


JODOH~
Tiba-tiba menulis tentang jodoh...layak ke orang bujang macam saya berbicara tentang jodoh? Jodoh sendiri entah di mana, yang paling penting...entah ada ke tidak...huhu...entah-entah memang tiada cinta insani buat diriku di dunia ini... Lebih baik hilang cinta insan, jangan hilang cinta Tuhan...


Apa tu Jodoh?
Jodoh adalah rezeki dari Tuhan. Dan segalanya telah tertulis, tersurat sejak dilahirkan...
Saya pernah berkata pada seseorang: 

"Sayanglah macam mana pun, bercintalah lama mana pun, kalau dia bukan jodoh kamu, satu hari kalian akan terpisah. Tetapi jika dia sememang jodoh kamu, satu dunia menghalang sekalipun, kalian tetap akan bersama."


Apa terjadi pada 'seseorang itu'?
Dia ditakdirkan berkahwin dengan wanita yang tidak dicintainya. Gadis pilihan keluarga. Dan dia terpaksa melepaskan gadis yang dicintainya. Bahagiakah 'seseorang itu'? Entah... Tetapi bahagia perlu dicari, digali dan kebahagiaan hakiki adalah milik Ilahi. Kita hanya merancang, Dia yang menentukan, dan sebaik-baik perancangan adalah dari Dia yang Maha Berkuasa. Percayalah, jodoh yang ditentukan untuk kita, adalah yang terbaik dan yang terindah. Hargailah jodoh yang Dia hadiahkan untukmu. Belajarlah menerima dia apa adanya. Buka pintu hatimu seluasnya untuk dia. Sayangi dia, hargai pengorbanan dan kasih sayangnya. Ingat...dia wanita yang bertaruh nyawa melahirkan zuriatmu.
Cinta lama biarkan menjadi sejarah. Andai benar rasa cinta itu, doakan si dia bertemu jodoh yang lebih baik dari kamu. Bukankah kebahagiaan insan yang disayangi adalah kebahagiaan kamu? Andai ada rasa rindu bertandang di jiwa, jangan dilayan, ingatlah Tuhan. Kadang kala Allah menghadirkan sedikit rasa tetapi syaitan pula menambah-nambah perasa. Jangan kalah dihanyut emosi dan perasaan...


Dan pada gadis yang ditinggalkan...
Tabahlah. Letakkan kepercayaan dan keyakinan kamu hanya pada yang Maha Kuasa. InsyaAllah, kamu akan bertemu jodoh yang lebih baik...


Kepada yang masih mencari cinta...
Teruskan usaha anda...heeee.....jangan putus asa ye...


Ingat janji Allah: "Lelaki yang baik untuk wanita yang baik."


Sekian....takkan ada cinta yang sempurna selain cinta kepadaNya~





penaJannah
...takkan berhenti menari!!!
p/s: Bila saya nak kawen????? Bila tiba masanya...wakakaka~







4 comments:

Putera Bongsu said...

haih.. dah ada calon ka?

jannah said...

mesti la ada...=)

Al-kiSahNyer areG... said...

ada ???? siapa ??? huuu...
setuju sangat dgn petikan ni...
" Kadang kala Allah menghadirkan sedikit rasa tetapi syaitan pula menambah-nambah perasa. Jangan kalah dihanyut emosi dan perasaan..."..
* p/s : bgaimanakah utk kita tahu bhawa perasaan kita itu adalah perasaan yg diredhai NYA atau tidak ??? huu.. (^_^)

jannah said...

ziela~rahsia la..mn leh gtau kamu..=P

" bgaimanakah utk kita tahu bhawa perasaan kita itu adalah perasaan yg diredhai NYA atau tidak ??? huu.."

senang je..minta petunjuk Allah...minta ditakdirkan yg terbaik untuk kita. hati manusia hanya Dia yang tahu...=)

 
penaJannah - Templates para novo blogger