Mentari Pagi

Wednesday, October 6, 2010

Terkenang kamu...

Assalammualaikum semua=)
Mulakan pagi dengan senyuman dan sujud bersyukur pada-Nya. InsyaAllah, sepanjang hari kita akan bersemangat untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua perkara. Semoga hari ini lebih baik dari semalam, esok semakin cemerlang.

Sebenarnya banyak perkara yang ingin disampaikan dalam blog ini. Banyak perkara yang berlegar dalam fikiran ini. Cuma, saya gagal mencari waktu untuk menafsirkannya dalam bentuk kata-kata. Sejak kebelakangan ini, banyak perkara yang bersarang di kepala. Macam-macam ada..hehe Yang paling utama, tentulah pengajian saya yang sudah mengambil masa yang lama. 3 tahun...bukan satu jangka masa yang singkat. Hilang fokus, itulah punca utama pengajian saya belum berjaya ditamatkan. Namun, apa yang berlalu biarkan menjadi sejarah. Sesekali berpaling ke belakang,insyaAllah akan jadi pengajaran yang berharga buat saya. Kesilapan dan kealpaan adalah fitrah manusia biasa seperti saya. Yang penting adalah masa depan. Impian saya masih banyak. Tanggungjawab pada keluarga belum terlaksana. 

Mungkin ada hati yang saya sakiti dalam perjalanan hidup saya. Saya juga sedar ada yang melihat saya dengan pandangan sinis, hanya kerana saya mampu tersenyum dan teruskan kehidupan seperti tiada penyesalan. Pada saya, hidup ini perlu diteruskan walau apapun halangan yang melintang di jalanan. Penyesalan??? Sudah tentu ada. Tetapi sampai bila harus termangu di tempat yang sama, menyesali peristiwa lalu. Penyesalan takkan mampu mengubah apa-apa. Lebih molek sejarah itu dijadikan pengajaran, jangan ulangi kesilapan lampau. 'Kebodohan yang nyata adalah terus menerus melakukan kesilapan yang sama, tanpa penyesalan.' Ini pendapat saya sendiri, bukan ayat sesiapa, mungkin hasil pembacaan dan pengalaman yang tak seberapa. Saya sendiri pernah merasa kebodohan itu. Namun, Alhamdulillah...akhirnya hidayah-Nya sampai ke sudut hati saya. Saya tega meninggalkan kebodohan itu. Tiada manusia yang sempurna dalam dunia ini. Namun, itu bukan alasan untuk terus berada ditakuk lama.

opss, terlebih sudah!!! Masa untuk bekerja...InsyaAllah bila ada waktu terluang, post ini akan disambung...

"Kehidupan di dunia adalah pengembaraan menuju akhirat."

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!


1 comments:

Putera Bongsu said...

like! Mulakan pagi dengan senyuman dan sujud bersyukur pada-Nya.

 
penaJannah - Templates para novo blogger