Drama oh Drama

Tuesday, September 28, 2010

Assalammualaikum semua =)
Semoga sihat sejahtera fizikal, mental dan spiritual...hehe...

Drama Oh Drama...

Sebenarnya sudah lama tidak mengikuti drama di kaca tv.(di rumah sewa tak ada tv..huhu) Balik cuti raya hari tu sempat la menatap kaca tv sepuas-puasnya. 'Ular Emas' di siarkan di TV3 dan TV9, salah satu drama yang menarik minat saya. Yang menarik minat saya bukan jalan cerita tetapi watak utama cerita itu, RAUDHAH! Raudhah, wanita berperwatakan lembut dan lurus, taat pada Allah dan setia pada suami. Walaupun menerima banyak dugaan Raudhah tetap sabar dan redha dengan ketentuan Tuhan. Salah satu watak drama yang boleh dijadikan contoh. Teirngat kata-kata seorang teman,"Aku nak jadi macam Raudhah la...lembut je. Marah pun beralas.."

Teringat pula watak Nur Amina dalam Nurkasih. Tentu ramai masih mengingati drama terbaik itu. =) Watak Nur Amina juga memberi kesan yang mendalam pada penonton. Wanita yang taat pada Pencipta, setia pada cinta dan sanggup berkorban demi insan-insan yang disayangi. Ada kaum adam mencari 'Nur Amina' dalam diri gadis idamannya.

Apa yang saya boleh simpulkan dari kedua watak ini?
Drama atau filem mampu membimbing masyarakat melalui watak-watak yang baik. Dan drama yang memaparkan cerita dan watak yang baik lebih diterima umum.

Sekian, coretan waktu petang...
cantik dia bertudung...


penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

1 comments:

Putera Bongsu said...

Sinetron KCB (Ramadan Special)

 
penaJannah - Templates para novo blogger