Ku terkenang....

Friday, July 23, 2010

Assalammualaikum semua=)
Semoga sentiasa tenang dibawah lindungan Dia yang Maha Penyayang.

'Ku terkenang'...
Pantas benar masa berlalu. Tanpa sedar, fasa demi fasa kehidupan telah dilalui. Setiap fasa yang ditinggalkan bersama secubit kenangan. Pahit atau manis atau mungkin tanpa rasa, namun semuanya berharga. Entah kenapa hari ini saya terkenangkan siapa saya 5 tahun dulu, atau mungkin 10 tahun yang lalu.

Imbas semula....jeng jeng jeng =p
5 tahun yang lalu. Baru berusia 20 tahun(muda lg masa nih...kihkihkih) Tahun ke-2 di UPM dalam jurusan Sains Komputer pengkhususan Kejuruteraan Perisian.
Siapa saya masa tu?
  • Seorang anak yang baru 2 tahun tinggal berjauhan dengan keluarga...Saya tinggal di asrama selama 6 bulan sahaja.hehe...bahagia tau tinggal kat rumah bila abg dan adik tinggal di asrama. terasa macam anak tunggal.
  • Seorang pelajar universiti, yang baru kenal alam universiti. Masih teraba-raba mencari arah tuju masa depan. Seriously, saya tak ada impian sejak kecil lagi. Saya ke sekolah kerana saya suka belajar dan berkawan. Saya ke universiti juga kerana saya suka belajar. Pelik kan? Memilih jurusan Sains Komputer kerana 'Kejuruteraan Perisian' atau 'Software Engineering'..bunyi macam best..hehe...Walaupun tanpa impian, saya tetap teruskan kehidupan dan tidak melepaskan peluang yang datang sebab saya percaya, peluang kedua jarang muncul dan setiap kejadian ada sebabnya. Jadi, saya selalu mengambil setiap peluang yang tiba di depan mata. Dan saya sentiasa percaya, satu hari saya akan temui 'sesuatu' yang saya akan lakukan setulus hati saya. Alhamdulillah. 'Sesuatu' itu telah kutemui di sebalik rona-rona kehidupan sebagai pelajar. Apakah 'sesuatu' itu??? hehe...ada la...
  • Dan juga seorang insan yang tak pernah lari dari melakukan kesilapan. Kesilapan..atau mungkin lebih tepat disebut kelalaian. hurmmm...Bila mengingatkan semula kesilapan yang ku lakukan tanpa sedar, terasa menyesal. Namun, manusia takkan pernah sunyi dari terlupa dan melakukan kesilapan. Apa yang penting ada belajar dari kesilapan kan?
ok itu jer...

 
Imbas semula ke-2...zaman sekolah...hehe..zaman yang buat saya tersenyum meleret bila terkenangkan. nanti-nanti la saya cerita...

Apa motif saya terkenang-kenang nih?
Kadang kala, bila kita berada di tempat yang sama (walaupun situasi berbeza) dan melalui kehidupan yang hampir sama(walaupun sebenarnya berbeza), kita tak sedar banyak perkara telah berubah. Yelah, dari umur 20 ke 25 tahun, secara fizikalnya tak banyak yang berubah.

Ku berpaling ke belakang
cuba menyingkap sejarah silam
bukan niat untuk mengenang
cuma mencari diri yang hilang.

Telah jauh aku melangkah
tanpa sedar...
rupanya kakiku tak pernah berhenti
meski sesekali aku terasa kaku tanpa nadi.

Kenangan oh kenangan...
datang dan pergi
kesannya kekal di hati...
namun
ku kan terus berlari
tanpa henti...


ok..itu jer...(apa yang ku bebelkan nih....?huhu)



penajannah
...takkan berhenti menari!!!

5 comments:

Putera Bongsu said...

penajannah jangan berhenti study.. sambung phd pulak esok!

jannah said...

putera..mne leh smbg phd esk..master xabih lg...huhu lg pon...saya ada mende yg lbh pntg dr smbg phd...kna dahulukan yg pntg dlo la kan... i can wait..

Putera Bongsu said...

wah wah... perkara baik jgn lambat-lambatkan.. jgn tak jemput noo... seberang sungai ja pun.. hehe

jannah said...

bkn psl kawen la...ish3...kamu nihhhh

Putera Bongsu said...

owh.. baik lah.. pi conference mana cik?

 
penaJannah - Templates para novo blogger