7 dalam 1~

Sunday, July 31, 2011

Assalammualaikum semua~
Semoga sihat semuanya, fizikal, mental dan spiritual, di bawah limpahan rahmat Ilahi, insyaAllah.


Lama penajannah tidak menari. Maaf, kesibukan mula menghambat saya. Namun, penajannah takkan  berhenti menari, selagi kudrat masih ada, selagi tubuh masih bernyawa. 


7 dalam 1??? Macam iklan syampu...( Ada ke syampu 7 dalam 1???hehe~) Sebenarnya banyak perkara yang bersarang dalam fikiran, tetapi gagal diluahkan dalam bentuk kata-kata dalam blog ini. Jadi, saya kompil 7 kisah dalam 1 post..itulah 7 dalam 1..~Kenapa 7? Sebab sekarang masih bulan Julai...


Mari mulakan!!!!!


SATU: Kita lain....
Saya bukan pakar komunikasi tetapi ilmu tentang komunikasi penting untuk semua. Semua orang perlu berkomunikasi dalam kehidupan. Dengan pengalaman yang tidak seberapa, saya dapat simpulkan tiga perkara asas yang perlu ada dalam minda kita apabila berkomunikasi. 


Pertama, orang lain tiada kuasa membaca pemikiran kita. Oleh itu, luahkan apa yang ingin kita sampaikan. Jangan memendam rasa. Rasa marah, tidak puas hati, geram atau benci... zahirkan dalam bentuk kata-kata. Apabila si A marah pada si B dan si A memendam rasa. Si A cuba menunjukkan dalam bentuk bahasa tubuh atau body language, dengan menarik muka semasam cuka dan sebagainya, si B belum tentu akan faham. Bukan semua orang faham bahasa tubuh. Kalau faham sekali pun, mungkin si B jenis yang tidak ambil kisah. Apa jadi? Si A akan menanggung beban perasaan sendirian. 


Kedua, belajar mendengar. Komunikasi dua hala memerlukan proses bercakap dan mendengar. Pada saya, proses mendengar sangat penting. Dengan mendengar dengan baik, salah faham dapat dielakkan.


Ketiga, tiada dua manusia sama dalam dunia ini. Kita semua unik, bukan sahaja dari segi fizikal, tetapi cara berfikir. Setiap orang ada persepsi sendiri kerana kita dilahirkan dalam keluarga yang berbeza, dibesarkan dengan cara berbeza, memiliki pengalaman hidup yang berbeza. Kita lain... Jadi, jangan terlalu berharap orang lain berfikir sama seperti kita. Masalah kecil untuk kita, mungkin masalah besar untuk orang lain. Jangan cepat melatah apabila berdepan dengan perbezaan pendapat. Kita lain...


DUA: Teruskanlah....
Tajuk lagu Agnes Monica.... ya betul!!! Tapi tiada kaitan dengan post ini. Harap maklum. 
Teruskanlah berjalan tanpa henti walau apapun yang terjadi... kita layan lagu dulu!!!!





TIGA: Persoalan...
A: Awak dulu sekolah agama ke?
B: Tidak. Kenapa awak ingat saya sekolah agama?
A: Awak nampak macam budak sekolah agama. Banyak yang awak tahu pasal agama.
B: Banyakkkkkk lagi yang saya tak tahu. Kena jadi pelajar sekolah ke untuk belajar agama? Bukankah ilmu agama tu wajib dituntut oleh setiap umat Islam?
A: Betul jugakkkk...
B: =___=


EMPAT: Baru dan lama...
Untuk pengetahuan semua, saya baru memulakan kehidupan baru di tempat lama. Bahagianya dapat kembali ke negeri sendiri, Pulau Pinang... Ada apa di Pulau Pinang yang KL tak ada? Harga barang di sana mahal... di sana tak ada monorel...klcc...midvalley...dan macam-macam lagi. For me, doesn't matter where you're, its who you with... Insan-insan kesayangan saya di sini, sebab itu, its feels like heaven...(^__^)/


LIMA: Research oh research...
For your information,for those who don't know, i've studied in UPM, Serdang, Master in Computer Science and i'm doing research. 
Well, what is research actually? Put it in simple word...developing new things...that's research. I've spend 4 years doing research for my study (what a long period~~~~). Within that time, i keep searching for a good motivator to continuously doing research. Research required a lot of reading, thinking, experiments...writing, get scold with your supervisors...and redo your work again and again. Very tedious work... I need a good motivator...

  • For study?? To get master or Ph.D? I don't think so...
  • To get high salary??? Definitely no...
After a month in working area, which i need to do research works again and again, I've found a great motivator. Well, research always comes with development, Research and Development. It's good to know that research going to be a product in market, which people can use and evaluate, rather than doing research, write a thesis and then obtain your Ph.D. Opss...I'm talking about research in IT field only. 


R&D is very important for all country in the world. That's why the government allocate huge amount of money for R&D. Researchers keep working every day and night to develop the country. Such a waste when your research only exist in your thesis!!!


SIX eh...ENAM: Jodoh???
Saya hampir lupa umur makin bertambah, maklumlah saya nampak muda..hehe~ Sejak kebelakangan ini persoalan berkenaan kerap hadir tanpa diundang... Terus terang, hati saya belum terbuka untuk sesiapa...Mungkin belum masanya. Saya percaya apabila tiba masanya, Dia akan permudahkan segalanya. Lagipun, banyak perkara yang belum diselesaikan. Ada juga suara sumbang bertanya, "Tak takut jadi andartu ke?" 
Jawapan saya mudah: "Mestilah tak... Jadi andartu bukan masuk neraka..."
Apa-apapun, doakan saya bertemu jodoh yang soleh dan berilmu, yang mampu menjadi imam saya di dunia dan di akhirat~


TUJUH: Rindunya..........
11 bulan berpisah... Tak sabarnya nak jumpa... rindu sangat....T__T...Siapa??? Bulan ramadhan la...bulan penuh barakah... Semoga ramadhan kali ini menjadi lebih baik untuk kita semua. Nak berkongsi bahan bacaan...

Travelog Ramadan Al-Mubarak: Menyingkap Tabir Hamba Dan Pencipta



http://www.pts.com.my/index.php/buku/travelog-ramadan-menyingkap-tabir-hamba-dan-pencipta/


Satu ayat yang terngiang-ngiang di minda saya: 
"Kalau dalam bulan Ramadhan tak berubah menjadi lebih baik, bila lagi?Saya sokong!!! Universiti Ramadhan... bulan untuk kita semua muhasabah dan mentarbiyah diri. 
"Nak berubah, tapi tak tahu kenapa tak boleh.." inilah antara jawapan apabila ditanya, "Bila nak berubah ni?" 

Apa kata gunakan kesempatan di bulan Ramadhan ini, untuk berubah menjadi lebih baik. Bulan di mana rahmat Tuhan mencurah-curah. Syaitan hilang kuasa menghasut minda dan hati kita. Tinggallah nafsu yang sering beraja di jiwa. Mari berubah!!!!

Ok...akhirnya tamat jua post '7 dalam 1'. Susah jugak menulis panjang-panjang ni. Sempena kedatangan Ramadhan al-Mubarak, saya mohon ampun dan maaf andai ada hati yang tersinggung dengan kata-kata saya. 

Last but not least...
Selamat menjalani pesta ibadah di bulan Ramadhan... 
"Beribadatlah seperti ini Ramadhan yang terakhir untuk kita.."

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

 
penaJannah - Templates para novo blogger