Make it REAL...

Friday, March 4, 2011

Assalammualaikum semua=)

Bila pena lama menyepi 
lama tidak menari
langkah sumbang sesekali
namun degil jua hati ini
ingin terus berdiri...

Degil ke??? Dalam loghat utara dipanggil 'ketegaq'...(sound better.haha) Tiga minggu terperuk di rumah. Kenapa??? Saya tidak sihat...kena chicken pox..huhu...but i'm better now~ Adakah ini natijah dari kenakalan sebagai mak menakan menyakat anak menakannya? Oh tidak... ini ujian-Nya...lambang kasih sayang Tuhan. Dia mahu saya menghargai nikmat kesihatan yang Dia sering anugerahkan kepadaku.Ujian itu pengajaran dari Tuhan yang maha penyayang. Jadi sabarlah wahai hatiku~

Kemudian tiba-tiba musibah melanda lagi. Terasa ingin terus duduk, tak ingin bangkit lagi. Tetapi, dalam hidup kita tak diberi pilihan, selain bangkit dan teruskan kehidupan. Teruskan hidup walau pun terasa susah dan lelah. Alhamdulillah, Dia maha pemurah, pemberi kekuatan pada hamba-Nya yang kian lemah, beri ketabahan pada hati yang sering goyah. Bangkit semula untuk kesekian kalinya...(^__^)/ (kadang2 teringin jugak nak kira berapa kali..hehe)

Make it Real???
Apa kaitan tajuk entry ini dengan kisah suka duka saya di atas? Kadang kala, bibir lancar berkata, mulut lancang bersuara. Ini salah, itu tak betul... Kita lancang menegur kesilapan yang lain, terutama yang terjadi depan mata. Tetapi kadang kala tanpa sedar kita jua melakukan kesilapan yang sama. Bukan sekali, malah berkali-kali. Antara sedar atau tidak, kita tidak seperti yang kita sering suarakan. Kita sering bercakap soal kebaikan, tetapi sebaik mana agaknya kita. Sering berkata soal maruah, tetapi sebaik mana kita menjaga maruah kita. Bercakap soal agama, tapi jarang sekali menilik diri sendiri sejauh mana kita mempraktikkan ajaran agama kita. Bercakap soal kerajinan, tanpa sedar kemalasan sering hinggap dalam diri. Jadi, adakah kita perlu berhenti bersuara atau menegur yang lain? Tidak... Tetapi disamping menegur yang lain, belajarlah dari teguran yang kita lemparkan itu. Utamakan menegur diri sendiri disamping menegur yang lain. Dan jangan lupa minta bimbingan-Nya pabila bersuara.

Make it Real...

Itu sahaja yang saya cuba sampaikan di pertemuan yang singkat ini.

Sesekali lidah lancang berkata
maaf ada yang terasa
namun ku bersuara bukan kubenci
tetapi ada rasa kasih menghenyak di kalbu
kasih sesama muslim yang pasti...

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

0 comments:

 
penaJannah - Templates para novo blogger