Cantik ke?

Friday, November 26, 2010

Assalammualaikum semua=)
Semoga Allah sentiasa mengiringi langkah kita semua di dunia sementara ini.

Agak lama saya tak mencoretkan sesuatu di sini. Sebenarnya banyak kali cuba mengarang sesuatu di sini, tapi tak sempat habiskan, kemudian terus tutup pc. Dan akhirnya terlupa nak sambung.huhu... Memang dah selalu jadi begini... baru delete beberapa post yang tergantung. jannah2...apa nak jadi dengan kamu nih??? ish3... Moralnya: Sila habiskan pekerjaan yang anda lakukan dengan segera. Jangan tangguh2. Manusia kan selalu lupa... terutama golongan yang kurang ruang memori seperti saya..kuikuikui~

Taip post ni, tanpa meletakkan tajuk.huhu...sebab tak pasti tajuk yang sesuai. Ada banyak yang ingin diluahkan sebenarnya. Mari mulakan sesi luahan perasaan yang perasan...(^___^)/

Kejadian 1:
Lokasi: Terminal bas Bukit Jalil
Watak: Annisa

Untuk kesekian kali, kaki Annisa menapak lagi ke Terminal bas Bukit Jalil, bersendirian. Kali ini Annisa memilih datang dengan teksi sahaja. Baru dia tahu betapa dekatnya Bukit Jalil dari Serdang. Jam menunjukkan pukul 2.00 petang. 'Bas pukul 3. Alhamdulillah, sempat solat dulu.'Bisik nurani Annisa.

Annisa: Dik, tumpang tanya boleh? Surau di mana ye?
Adnan: Oh surau yer... ha..kak nampak tempat tunggu teksi tu? Papan tanda besar tu? Surau di sebelah tu.
Annisa: Oh, nampak-nampak. Terima kasih ye.

Pantas langkah Annisa berlalu dari situ, ingin melintas jalan menuju ke surau yang dimaksudkan tadi. Annisa berpaling ke sebelah kanan. Rupa-rupanya dia tidak keseorangan. Seorang gadis, mungkin lebih muda 2,3 tahun darinya, juga ingin melintas jalan. 'Cantik orangnya, manis wajahnya. Tak jemu mata memandang.' 

Jejaka1: Kak, hendak ke mana kak?
Jejaka2: Balik kampung ke kak?
Jejaka3: Cuba senyum sikit...

Tiba-tiba ada suara mengusik dari kejauhan. Annisa kehairanan.
'Kenapa aku yang dikacau mereka? Kenapa bukan gadis disebelah ku? Bukankah dia lebih cantik?'

Lantas Annisa meneliti dirinya, pakaiannya. Dia membandingkan dirinya dengan gadis tadi. Annisa tersenyum kerana dia kini tahu jawapan kepada soalannya tadi. Gadis itu terlalu CANTIK untuk diganggu...(^__^)/

Kejadian 2:
Lokasi: Dalam kereta
Watak: Sumayyah, Alia

Alia: Sue, nanti temankan saya  ke salun boleh?
Sumayyah: Ke salun? Untuk apa? Facial lagi?
Alia: Tak. Saya nak potong rambut ni. Kemudian nak buat rebonding.
Sumayyah: Rebonding? Perlu ke?
Alia: Rambut saya ni macam apa je. Nak luruskan, nanti jadi cantik macam rambut awak.
Sumayyah: Suka hati awaklah. Duit awak, rambut awak.

Beberapa hari kemudian...
Sumayyah: Cantik rambut?
Alia: hehe...mahal ni. 
Sumayyah: Tapi tudung mana tudung?
Alia: erm....

'Cantik ke?' bisik Sumayyah.

"Wanita hiasan dunia dan sebaik-baik hiasan adalah WANITA SOLEHAH"
penaJannah
...takkan berhenti menari!!!





Selamat Ulang Tahun

Wednesday, November 24, 2010

Yang tulus ikhlas
Ingin sekali sekala dirinya dibalas
Walau hanya dengan dakapan di angin lalu

Yang selalu memberi
Ingin sekali sekala jadi penerima
Cukup dengan salam dan manis doa

Aku ingin kau merasakan hebatnya cinta
Dan leburkan saja serpihan calar derita

Selamat ulang tahun sayang
Kini kau bersayap, pergilah terbang
Rentaslah langit cita cita mu
Harap nanti kita 'kan bertemu

Selamat ulang tahun sayang
Janganlah engkau tak terbang pulang
Ku nanti penuh kerinduan
Selamat tinggal, selamat jalan

Aku hanya inginkan engkau setia
Kerana setia yang mencipta bahagiamu


penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

Hati yang Mencari

Saturday, November 13, 2010

Selama diri cuba lari
dari hakikat yang menyakiti
Selama itu ia kian mendekati
Sempit jiwa, sesak hati
Belum kuatkah diri?
Ataupun sudah mati?
Detik waktu beranjak tanpa henti
Terlihat cahya tanpa jemu menyinari
Menggamit aku terus menghampiri
Kian terang saat kudekati
Tiba-tiba kelam menyelubungi
Ketakutan menghenyak diri
Ada tembok besar menghalangi langkah kaki
Rupa-rupanya ku temui cuma jalan mati
Jiwa mengeluh dalam sepi
Mudahnya mataku dikaburi…
Kutadah pada-Nya pohon simpati
Oh Tuhan yang maha memberi
Ampuni hamba yang melupai
Sesat dalam mencari
Lupa pada cinta hakiki
Asyik mengejar duniawi
Sedarkan aku dari mimpi…
Ku susuri jalan berduri
Kerna Kau pernah berjanji
Jalan ke syurga-Mu takkan pernah sepi
Dari dugaan yang menguji
Dari bilah kata yang mengeji
Namun suara iman berdiam di hati
Mengajar aku meredhai
Segala yang terjadi
Perih getir hidup di bumi
Tanda cinta Ilahi
Anugerah pencinta sejati
Penghubung ke alam abadi
Sabarlah hati…kuatlah diri…
Labuhkan harapan pada Ilahi
Tatkala hati sedang mencari
Hidayah-Nya sedia menyinari.


penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

Harumnya Norjannah (kusyi Hirdan )

Thursday, November 11, 2010

Assalammualaikum semua =)
Semoga kita semua diberi kecekalan, ketabahan dan kesabaran dalam merentasi lautan kehidupan yang sentiasa dilambung badai. InsyaAllah...

'Harumnya Norjannah' hasil nukilan Kusyi Hirdan memaparkan kisah sebenar seorang Mualaf berbangsa India.

"Kisah ini diilhamkan apabila saya sebagai wartawan menemubual Norjannah satu ketika dahulu," kata penulis novel Norjannah, Kusyi Hirdan.

Sinopsis:
Karya Khusyi Hirdan ini memaparkan suka duka dan perjuangan wanita India, Puvanes yang terpaksa mematuhi arahan keluarga agar berkahwin dengan lelaki pilihan mereka, Thiagu sebaik tamat alam persekolahan.
Puvanes yang berperang dengan perasaan sendiri terpaksa menerima keputusan keluarganya itu, walaupun sebenarnya berhasrat untuk melanjutkan pengajian pada peringkat lebih tinggi memandangkan dirinya pelajar pintar.
Keputusan keluarganya itu menguburkan impiannya untuk bergelar akauntan dan terpisah daripada teman akrabnya, Norafizah atau Nora, tetapi 11 tahun kemudian Puvanes kembali ke rumah ibunya dengan status janda selepas tidak tahan di dera oleh suaminya yang pemabuk.
Hidupnya dan anak-anak dirundung malang akibat perbuatan suami sendiri dan lebih malang lagi apabila ia memberi kesan yang terlalu mendalam kepada anak sulungnya, Mila yang menjadi fobia dengan bau arak dan orang mabuk.
Kepulangan Puvanes menimbulkan kemarahan saudara mara kerana bagi mereka syurga isteri di sisi suami dan perlu tahan segala penderitaan bagi mendapat darjah suci, malahan turut dikritik serta dimarahi adik-beradiknya kecuali adiknya, Jothi ekoran tindakan beraninya itu.
Ibunya, Shanti bersetuju dengan tindakan Puvanes kerana tidak sampai hati melihat anak dan cucunya terus didera dan terseksa, malahan seawal kehidupannya bergelar janda, Puvanes banyak menyendiri dan mulai tidak percaya kepada Tuhan.
Selepas beberapa ketika mencari kekuatan diri, Puvanes mula memikirkan masa depannya dan anaknya, Mila dan Ramu, lalu menyatakan hasrat kepada ibunya untuk mencari pekerjaan bagi menyara kehidupannya serta meringankan beban ibunya.
Dalam usaha Puvanes bangkit sebagai ibu tunggal dan mencari pekerjaan, dia bertemu kembali sahabat lamanya, Nora yang akhirnya membantunya mendapatkan pekerjaan di sebuah pasar raya di pekan berhampiran tempat tinggalnya.
Pembaca akan tertarik melihat semangat Puvanes selepas mula bekerja, malahan mencari pengertian agama dan mula belajar serta bertanya Nora mengenai Islam, sebelum cahaya keimanan muncul kembali dalam jiwanya selepas berkubur sekian lama.
Pada masa sama, Nora pula dihimpit dengan masalah akidah adiknya, Norli yang murtad kerana terpengaruh dengan teman lelakinya, Edward yang beragama Kristian sehingga akhirnya mereka terlanjur.
Nora yang cergas dalam satu badan bukan kerajaan (NGO) Islam, Perkis cuba meminta bantuan ustaz Alif dan isterinya ustazah Suhana serta rakannya, Ilham untuk membantunya menyelesaikan masalah Norli dengan Edward.
Pembaca turut disogokkan dengan kisah Puvanes memeluk Islam dengan persetujuan kedua-dua anaknya yang ikut berhijrah dan melafazkan kalimah syahadah di pejabat agama dengan disaksikan Ilham dan rakannya serta memilih Norjannah sebagai nama.
Perjalanan hidup wanita anak dua ini yang penuh onak apabila terpaksa merahsiakan pengislamannya menyentuh hati pembaca apalagi sehingga dia terpaksa menunaikan solat secara sembunyi di rumah dengan bantuan Jothi.
Puvanes enggan meninggalkan ibunya meskipun berlainan agama kerana mahu menjadi anak yang solehah kepada Shanti, turut berdepan dengan tekanan daripada saudara mara sehingga dicerca dan diugut sebagai mengetahui sebaik rahsia janda beranak dua itu memeluk Islam terbongkar.
Norjannah semakin tertekan dengan tindakan tiga adik lelakinya yang menganggur dan kembali ke rumah ibunya yang hanya mempunyai dua bilik sehingga dirinya sering dihina serta wanita malang itu bertambah bimbang akan kemungkinan tidak dapat bersama-sama dengan anak-anaknya.
Ilham pula cuba merisik Norjannah melalui ustaz Alif dan ustazah Suhana kerana tertarik dengan pekerti dan kemuliaan wanita itu, walaupun dia jauh lebih muda daripada Norjannah, manakala Nora semakin tertekan dengan tindakan nekad Norli untuk murtad sehingga dia terpaksa mengurung gadis itu.
(Dipetik dari laman web PTS)

Nota peribadi:
Watak yang paling mengagumkan dalam novel ini adalah ibu Puvane, Shanti. Beliau seorang ibu tunggal yang penyayang tetapi tegas. Beliau menjadi berusaha mengeluarkan Puvane dari cengkaman suami yang kejam. Setelah mengetahui keislaman Puvane, Shanti tetap menerima Puvane atau Norjannah sebagai anak dan tetap tinggal serumah dengannya. Shanti menyayangi dan menghormati Norjannah. Semoga semua ibu di atas muka bumi ini seperti itu. Amin...(^__^)/

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

p/s: kesibukan melanda hari-hari ku...

Gadis Merah Jambu part1

Tuesday, November 2, 2010

Assalammualaikum semua...selamat petang!!!
Semoga kita semua tenang dalam kepayahan..aminnn..

'Gadis Merah Jambu'???

Situasi pertama
Lokasi: Sentral Kuala Lumpur
Masa: lebih kurang 3-4 petang

Lelaki asing: Assalammualaikum, kak.
Gadis merah jambu: Wa'alaikummussalam,dik.
Lelaki asing: Saya sebenarnya nak minta tolong akak. Penat dah minta tolong orang ni, sakit tekak saya bercakap dari tadi. Macam ni kak, saya kena musibah. Saya orang Terengganu, pelajar UMT. Saya datang sini jumpa kawan saya di Kajang. Tapi kereta saya rosak. Lepas itu, saya minta tolong kawan saya. Dia minta saya datang ke sini. Tapi dia tipu saya kak. Dia ambil semua duit saya, hp saya... Memang tak ada apa-apa sekarang ni.
Gadis merah jambu: Jadi, adik nak akak tolong apa?
Lelaki asing: Saya nak balik Terengganu kak, sebab saya pun tak kenal sesiapa di sini. Kalau boleh nak pinjam rm30 dari akak. Buat tambang bas balik Terengganu.
Gadis merah jambu: Eh, cukup ke RM30 jer?
Lelaki asing: Tak cukup kak. Tapi saya boleh cuba pujuk driver bus tu nanti.

Monolog dalaman: baca kesimpulan dibawah~
...

Situasi Kedua
Lokasi: Rumah flat
Masa: 8.30 malam

Sms
Teman lama: Salam. Pekabo?
Gadis merah jambu: Salam. Sihat? kenapa tetiba sms ni?
Teman lama: Saya nak minta pinjam RM50. Tu pun kalau tak keberatan la.

Monolog dalaman: baca kesimpulan dibawah~

Situasi Ketiga
Lokasi: Makmal penyelidikan yang membeku
Masa: 10.00 pagi

Sms lagi...
(nak letak nama apa erkk???hurmmm.....)

anis: Salam. Adik, akak nak pinjam rm100 blh?

Monolog dalaman: baca kesimpulan~
...

ok...
kesimpulan~

monolog dalaman yang sama~
1) Nak tolong ke? Duit dalam bank ada la dalam beberapa puluh ringgit. Nak bayar sewa rumah lagi... Nak makan lagi... Diri ini sudah la tidak bergaji bulanan, elaun pun tak ada.Mengharap belas ehsan abang-abang kesayangan.
2) Mereka ni betul-betul susah ke??? Tipu kot...

Agak-agak Gadis Merah Jambu tolong ke tak???

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

 
penaJannah - Templates para novo blogger