Drama oh Drama

Tuesday, September 28, 2010

Assalammualaikum semua =)
Semoga sihat sejahtera fizikal, mental dan spiritual...hehe...

Drama Oh Drama...

Sebenarnya sudah lama tidak mengikuti drama di kaca tv.(di rumah sewa tak ada tv..huhu) Balik cuti raya hari tu sempat la menatap kaca tv sepuas-puasnya. 'Ular Emas' di siarkan di TV3 dan TV9, salah satu drama yang menarik minat saya. Yang menarik minat saya bukan jalan cerita tetapi watak utama cerita itu, RAUDHAH! Raudhah, wanita berperwatakan lembut dan lurus, taat pada Allah dan setia pada suami. Walaupun menerima banyak dugaan Raudhah tetap sabar dan redha dengan ketentuan Tuhan. Salah satu watak drama yang boleh dijadikan contoh. Teirngat kata-kata seorang teman,"Aku nak jadi macam Raudhah la...lembut je. Marah pun beralas.."

Teringat pula watak Nur Amina dalam Nurkasih. Tentu ramai masih mengingati drama terbaik itu. =) Watak Nur Amina juga memberi kesan yang mendalam pada penonton. Wanita yang taat pada Pencipta, setia pada cinta dan sanggup berkorban demi insan-insan yang disayangi. Ada kaum adam mencari 'Nur Amina' dalam diri gadis idamannya.

Apa yang saya boleh simpulkan dari kedua watak ini?
Drama atau filem mampu membimbing masyarakat melalui watak-watak yang baik. Dan drama yang memaparkan cerita dan watak yang baik lebih diterima umum.

Sekian, coretan waktu petang...
cantik dia bertudung...


penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

Sebuah Kehilangan

Saturday, September 25, 2010


Assalammualaikum semua=) 
Moga perjalanan kita yang sementara ini diberkah Allah SWT.

'Sebuah Kehilangan'
Sekali lagi, ini adalah post spontan dari saya, maaf kira banyak kesilapan. Coretan ringkas untuk dikongsi bersama. 
Pernah anda kehilangan sesuatu atau seseorang? Tentu pernah kan... saya tak terkecuali dari menerima kepahitan itu. Pertama kali saya kehilangan seseorang yang tersayang ketika berusia 5tahun(kalau saya tak silap...heee) Ketika itu di bulan Ramadhan. Kami sekeluarga, mak, nenek(saya panggil Tok...) dan jiran sebelah rumah saya pergi membeli keperluan untuk berhari raya di pekan Bukit Mertajam atau nama popularnya BM. Setelah segala keperluan telah dibeli, kami pulang dengan menaiki bas, rangkaian Setia no 12 (sampai sekarang masih memberikan perkhidmatannya.haha) Masih segar dalam ingatan, mak memimpin tangan saya dan adik, dan kami melintas dahulu, meninggalkan tok dibelakang. Saya berpaling kali pertama, saya lihat tok baru melangkah untuk melintas. Bunyi motosikal sangat kuat dari arah belakang membuat saya berpaling untuk kali kedua. Dan saya lihat tok tak mampu lagi 'melangkah'. Kami sekeluarga kehilangan tok. Tok wan kehilangan isteri yang dicintai,mak dan pak kehilangan mak yang dikasihi, dan kami adik beradik kehilangan tok yang disayangi. Kejadian itu masih segar dalam ingatan kerana pemergian arwah tok mengubah sikap ku. Aku menjadi pendiam, tidak aktif seperti biasanya. Semangatku seperti tiada lagi. Tetapi, kejadian itu adalah pengalaman yang amat berharga dalam hidupku. Masa pantas berlalu, dan aku kembali menjadi diriku sendiri. Kehilangan sememangnya pahit untuk ditelan, tetapi ia telah menjadikan aku lebih kuat untuk menghadapi banyak lagi kehilangan dalam perjalanan hidupku yang masih panjang. Ia mengajar ku erti redha, meski ketika aku masih mentah. 

Kini, 20 tahun berlalu. Entah berapa kali aku terpaksa berhadapan dengan kehilangan. Kehilangan yang paling perit adalah kehilangan insan tersayang. Berkali aku menabur harapan pada insan bergelar 'Adam' untuk sehidup semati sehingga ke akhirnya. Dan pernah kepercayaan ku dikhianati. Aku sedih. Aku menangis. Tapi aku redha... Redha menerima segala ketentuanNya, aku percaya ada hikmah disebalik setiap titisan air mataku. Dan aku bangkit semula dengan harapan hanya pada Dia yang Maha Mengetahui. Berdendamkah aku pada insan yang membuat aku menangis? Tidak... bukan kerana dia tak layak untuk dibenci tetapi kerana siapa aku untuk membenci, aku hanya insan biasa yang mungkin tanpa sedar pernah menyakiti insan lain... Dendam ibarat api yang membakar dalam diam, perlahan-lahan merosakkan hati. Dan dendam hanya akan merampas ketenangan yang menjadi kunci kebahagiaan. Sekali lagi redha pada ketentuanNya... Hulurkan kemaafan pada insan yang menyakiti, Dia akan menghadiahkan kita ketenangan yang tiada taranya di dunia ini.

Setiap insan akan merasakan peritnya kehilangan. Setiap kali kita bersedih menghadapi sebuah kehilangan, buka mata seluas-luasnya, celikkan mata hati, lihat sekeliling... Kalau hari ini kita kehilangan insan yang dikasihi, cuba letak dirimu ditempat seorang ibu yang kematian anak, tanya hatimu, Siapa lebih sedih? Siapa lebih merana? Cuba letak dirimu ditempat seorang isteri yang kehilangan suami tercinta, siapa lebih kecewa? Tapi mereka semua mampu bangkit dari kesedihan, redha menerima ketentuanNya. Kenapa tidak kita???

Sekian saja coretan di pagi sabtu.hehe... rajin pula datang fakulti cuti-cuti ni...doakan kerajinan tu berkekalan. Perjalanan ku masih jauh dan berliku. Semoga Allah memberi memantapkan keimanan, memberi kekuatan dan menghadiahkan kesabaran pada kita semua dalam menjalani hidup. Dunia adalah jambatan menuju akhirat...

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!
p/s: mesti banyak kesalahan ejaan ni..huhu tak sempat nak edit...maafkan daku...(^__^)/

Jom Belajar Sejarah!!!

Wednesday, September 22, 2010


Abdul Latip Talib atau lebih dikenali sebagai Pak Latip, nama yang tidak asing lagi dalam arena penulisan novel sejarah di Malaysia, sehingga diiktiraf sebagai Penulis Novel Sejarah No. 1 Malaysia. Umar Abdul Aziz, Bayangan Khalifah al Rasyidin telah diterbitkan sebanyak dua kali pada tahun 2010. Novel sejarah yang mengandungi 28 bab ini menceritakan tentang Umar Abdul Aziz dan mengapa beliau dianggap sebagai bayangan Khalifah al Rasyidin.

Sinopsis Buku:
Semasa hidupnya, Khalifah Umar al Khattab selalu berdoa. “Wahai Tuhanku, kurniakan aku zuriat yang menguatkan Islam.”

Doa Khalifah Umar al Khattab termakbul dengan lahirnya Umar bin Abdul Aziz atau nama sebenarnya Abu Jaafar Umar bin Abdul Aziz bin Marwan bin Hakan bin Ash bin Umaiyah bin Abdi Syams. Ibunya bernama Laila Ummu Asyim binti Asyim bin Umaral Khattab, khalifah al Rasyidin yang kedua.
Beliau lahir pada tahun 63 hijrah/684 masihi di Kota Madinah ketika tentera Yazid bin Muawiyah dari Damsyik menyerang kota suci tersebut.

Selepas menjadi khalifah, Umar Abdul Aziz yang terkenal dengan keadilannya telah menjadikan keadilan sebagai keutamaan pemerintahannya. Beliau mahu semua rakyat dilayan sama adil tidak mengira keturunan dan pangkat supaya keadilan dapat berjalan dengan sempurna. Keadilan yang beliau perjuangkan menyamai keadilan pada zaman datuknya, Khalifah Umar al Khattab yang sememangnya dinanti-nantikan oleh rakyat yang selalu ditindas oleh pembesar yang angkuh dan zalim.

Umar Abdul Aziz sebagai khalifah:

•    Beliau seorang yang mentaati perintah Allah SWT dan berusaha keras menjauhi laranganNya. Mendirikan solat merupakan nasihat/perintah beliau kepada semua rakyat terutama kepada pembesar dan tentera Islam. Daripada Zaid bin Aslam menceritakan yang Anas bin Malik berkata, “Aku tidak pernah menjadi makmum di belakang imam selepas wafatnya Rasulullah yang mana solat imam itu menyamai solat Rasullulah, melainkan daripada Umar bin Abdul Aziz dan beliau pada masa itu adalah Gabenor Madinah.”
•    Beliau seorang pemerintah yang amanah. Beliau tidak pernah menggunakan harta baitulmal untuk kegunaan peribadi serta menegah sekerasnya ahli keluarga beliau mengambil harta baitulmal hatta sebiji epal sekali pun. Beliau juga telah memulangkan semua tanah yang dirampas oleh pemerintah sebelumnya kepada pemilik asal tanah berkenaan atau kepada baitulmal.
•    Keadilan merupakan keutamaan dalam pemerintahan beliau. Beliau adil dalam pembahagian harta baitulmal, memulangkan tanah atau harta yang dirampas, memecat pegawai yang tidak amanah dan kejam terhadap rakyat. Keadilan beliau tidak terbatas pada rakyat yang beragama Islam sahaja tetapi jua kepada bukan Islam di bawah pentadbiran beliau.
•    Beliau sangat menghormati para ulama. Beliau sering meminta pendapat dan nasihat para ulama tentang pentadbiran negara.
•    Beliau seorang pemerintah yang tegas. Beliau telah memecat ahli keluarga Bani Umaiyah yang tidak adil dalam pentadbiran. Memulangkan harta yang telah dirampas kepada rakyat yang dianiaya. Tindakan beliau mengundang rasa tidak senang di kalangan ahli keluarga Bani Umaiyah sendiri.

Sumbangan Umar Abdul Aziz:
•    Beliau telah membasmi amalan bidaah yang berleluasa ketika itu, iaitu amalan mengutuk ahli keluarga Rasulullah(Ali bin Abi Talib)
•    Beliau telah mengarahkan pengumpulan hadis Rasullulah.
•    Beliau menggalakkan penyebaran ilmu dikalangan negara Islam dengan mengarahkan buku-buku diterjemahkan ke Bahasa Arab.

Sepanjang melusuri kisah mu tuan,
hati ini tidak berhenti bersyukur,
hadirnya kau, pemimpin yang adil,
umpama permata yang dicari,
kerna mencari insan seperti tuan,
lebih payah dari mencari mutiara putih di dasar lautan,
kami rindu pada keadilan,
kami dambakan keamanan,
sungguh kami benci melihat kemungkaran,
meluat melihat kemaksiatan,
kekejaman tanpa sempadan,
hatiku tertanya sendiri,
apakah ada insan seperti tuan lagi?
andai ada, hadirkan dia di sisi kami,
membela yang lemah,
hapuskan yang mungkar,
menguatkan Islam yang kian terdampar...

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

Ikhlas tapi jauh

Tuesday, September 21, 2010

Bila bila kiranya diriku perlu
Hari yang murung
Terdengar nada yang riang ria

Sekali suara meyakinkan jiwa
Kaku langkah mengaguminya
Kaku menerimanya

Selagi bahuku
Memikul bebannya
Selagi hayatku
Merasa siksamu

Selama senyuman
Menjadi senyumku
Ku bawa wajahmu
Walau diriku jauh ..

Jauh ..

Bila bila kiranya diriku perlu
Hari yang murung
Terdengar nada yang riang

We are so young and free
Full of desire, flying higher and higher
Oooh .. feel so strong ..

Selagi bahuku
Memikul bebannya
Selagi hayatku
Merasa siksamu

Selama senyuman
Menjadi senyumku
Ku bawa wajahmu
Walau diriku jauh ..

Jauh ..

Selagi bahuku
Memikul bebannya
Selagi hayatku
Merasa siksamu

Selama senyuman
Menjadi senyumku
Ku bawa wajahmu
Walau diriku jauh ..

Jauh ..



p/s: Moga satu hari jarak dan masa takkan memisahkan kau dan aku...
penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

Cuaca Kehidupan

Sunday, September 19, 2010





Tiap kali ku mendongak ke langit,
ia tak lagi serupa, 
pagi ini ia cerah, cantik membiru,
tengah hari mungkin mendung kan tiba,
dan petang...hujan lebat kan menyimbah bumi,
sampai satu ketika,
mentari muncul kembali,
langit itu cerah lagi..
itulah cuaca kehidupan.

Kita ceria melihat pagi yang gemilang,
tetapi gelisah bila mendung muncul tidak semena,
dan terkadang kita bersedih
melihat hujan yang lebat.

Pagi yang cerah,
itulah rahmat,
permulaan baru yang indah,
mulakan ia dengan mensyukuri nikmatNya.
Namun bila mendung menjengah,
kita tertanya,
'Apakah hujan kan turun?' atau
'Langit kan cerah kembali?'
marilah merenung diri,
menilai kebaikan dan kelemahan,
insafi setiap kesilapan,
kerna masih ada ruang kemaafan.

Mendung bertukar gelap,
lebatnya hujan mengaburi indahnya maya,
'Musibah atau hadiah?',
kita tertanya sendiri,
dalam diam hati berdoa,
semoga Dia menurunkan rahmat
bukan bencana.

Renyai hujan masih bersisa,
kicau burung berkicau riang,
bertasbih memuji keagungan Pencipta yang satu,
Alhamdulillah, mentari muncul lagi.

Hati kecilku berbisik dalam sepi
'Oh Tuhan, 
aku tidak meminta Kau memudahkan perjalanan hidupku,
tetapi ku memohon, merayu padaMu,
titipkan aku keimanan, ketabahan dan kekuatan
untuk ku harungi kehidupan
dalam apa jua rupa langitMU. Amin'.

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

911

Sunday, September 12, 2010

Assalammualaikum semua~ salam aidilfitri!!!!
911??? hehe stand for Sept 11th, my birthday!!!! Alhamdulillah...sudah 25 tahun menjalani kehidupan dan akan teruskan kehidupan tanpa henti. 
one of my family member asked me yesterday,"Hang nak apa?" Then i keep on thinking, what i really want for my birthday...hurrmmmm Guest what, i don't want anything cause i have everyone i love around me... (^___^)/

that's it....
Happy Birthday to Me!!!!
penaJannah
...takkan berhenti menari!!!!

selamat semuanya....

Thursday, September 9, 2010

Raihan & Hujan - Salam Aidilfitri Ayahanda Dan Bonda Lirik
Terkenang di ketika itu
Ku dimanja dan disayang selalu
Apa saja kemahuan diri
Akan cuba dipenuhi
Walau hidup dalam kesukaran
Kau kan cuba untuk membahagiakan
Demi anak-anak yang tersayang
Kau berdua kan berkorban
Tetapi baru kusedari
Tidak mungkin kan terbalas budi
Pengorbananmu tiada ternilai
Hanya Tuhan kan membalasnya
Salam… Aidilfitri
Ayah bonda yang dicintai
Maafkanlah anakmu ini
Kerna belum cukup berbakti
Pabila menjelang lebaran
Baju baru kan disediakan
Walau mungkin kami tak mengerti
Keperitan saat itu
Namun wajahmu terus bercahaya
Oh sucinya kasih sayang itu
Di bibirmu kan menguntum senyum
Andainya anak-anakmu bahagia
Salam… Aidilfitri
Ayah bonda yang dicintai
Maafkanlah anakmu ini
Kerna belum cukup berbakti




Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin....(^__^)/

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!!

Hands by Jewel

Friday, September 3, 2010

"Hands"

If I could tell the world just one thing
It would be that we're all OK
And not to worry 'cause worry is wasteful
And useless in times like these
I won't be made useless
I won't be idle with despair
I will gather myself around my faith
For light does the darkness most fear
My hands are small, I know
But they're not yours, they are my own
But they're not yours, they are my own
And I am never broken
Poverty stole your golden shoes
It didn't steal your laughter
And heartache came to visit me
But I knew it wasn't ever after
We'll fight, not out of spite
For someone must stand up for what's right
'Cause where there's a man who has no voice
There ours shall go singing
My hands are small I know
But they're not yours, they are my own
But they're not yours, they are my own
I am never broken
In the end only kindness matters
In the end only kindness matters
I will get down on my knees, and I will pray
I will get down on my knees, and I will pray
I will get down on my knees, and I will pray
My hands are small I know
But they're not yours, they are my own
But they're not yours, they are my own
And I am never broken
My hands are small I know
But they're not yours, they are my own
But they're not yours, they are my own
And I am never broken
We are never broken
We are God's eyes
God's hands
God's mind
We are God's eyes
God's hands
God's heart
We are God's eyes
God's hands
God's eyes
We are God's hands
We are God's hands

penaJannah
...takkan berhenti menari!!!

Pelayaranku ep5

Thursday, September 2, 2010

Pelayaranku ep5


Kicauan burung bersahutan, bertebaran terbang di dada langit, memulakan hari yang indah dengan memuji Tuhan yang mencipta langit dan bumi. Putera Ali merenung jauh ke langit yang bakal disirami cahaya mentari. Suasana selepas subuh yang hening mengundang rasa sayu di hati Putera Ali. Ingatan Putera melayang kepada almarhum ayahanda tercinta. ‘Apa khabar ayahanda di sana? Amankah? Atau meranakah?’ bisik hati Putera Ali. Tanpa sedar air mata Putera Ali menitis untuk kesekian kalinya.


“Assalammulaikum ayahanda…”


“Oh, Putera kesayangan ayahanda rupanya. Ke mari anakanda. Perihal apa yang membawa anakanda ke istana ayahanda?” jawab Sultan Khalid.


“Anakanda tidak menggangu? Kelihatannya, ayahanda sedang sibuk menguruskan sesuatu.”

“Tidak anakanda. Anakanda tidak mengganggu. Ayahanda sedang menulis surat balasan kepada Sultan Aminuddin. Sebentar tadi utusan Sultan Aminuddin tiba bersama surat baginda. ”

“Apa isi surat Sultan Aminuddin, ayahanda?”

“Ini suratnya. Anakanda bacalah sendiri.”

Assalammualaikum sahabat yang dihormati, Sultan Khalid al Walid. Kita kirimkan sekalung doa, semoga sahabat dan Negara Menora sejahtera di bawah lindungan Tuhan yang mana kaya.

Sahabatku, kita mendapat aduan dari pedagang yang singgah berdagang di Menora. Khabarnya keadaan Menora semakin kacau bilau angkara lanun durjana. Tidakkah kerajaan Menora mengambil apa-apa tindakan untuk menghalang kemaraan lanun-lanun itu? Jika sahabat memerlukan bantuan, khabarkan saja kepada kita, seberapa segera akan kita hantar bantuan ke Menora. Satu lagi aduan yang kita terima mengenai cukai dagangan yang dikenakan ke atas pedagang-pedagang luar yang ingin berdagang di Menora. Khabarnya cukai berkenaan terlalu tinggi dan membebankan para pedagang. Pada hemat kita, elok dikurangkan jumlah cukai yang perlu dibayar. Semoga dengan cara itu, semakin ramai pedagang datang berdagang di Menora. Ingatlah sahabatku, pemerintah umpama seorang ayah dan rakyat jelata adalah anak-anaknya. Tugas seorang ayah memastikan anak-anaknya tidak susah, cukup makan pakai serta tidak ditindas. Sekian sahaja.
Sahabatmu,
Sultan Aminuddin Shah
Sriandalas.


“Ayahanda, anakanda bersetuju dengan saranan Sultan Aminuddin. Cukai dagangan yang kita kenakan terlalu tinggi. Ramai pedagang tidak mahu lagi berdagang di Menora. Tiada salahnya kita kurangkan sedikit cukai tersebut. ”

“Anakanda, anakanda. Pedagang-pedagang yang datang bukannya dari golongan yang papa kedana. Semuanya pedagang yang kaya. Masakan membayar cukai lebih sedikit tidak mampu ”

“Bukan semua pedagang mampu membayarnya, ayahanda.”

“Jika tidak mampu membayar, senang saja, tidak perlulah berdagang di sini. Banyak lagi tempat dagangan yang cukainya mampu mereka bayar. Memang sengaja ayahanda naikkan cukai itu supaya hanya pedagang kaya saja singgah di sini.”

“Tetapi ayahanda, pedagang yang singgah semakin berkurangan. Tidakkah merugikan kita?”

“Tidak, anakanda. Hasil yang kita perolehi tetap sama, malah makin bertambah. ”

“Barang dagangan juga semakin mahal. Tidakkah membebankan rakyat Menora juga?”

“Setakat ini tiada aduan yang ayahanda terima dari rakyat mengenai hal itu. Usahlah anakanda bimbang.”

“Ayahanda, tentang lanun-lanun yang bermaharajalela di perairan kita. Sampai bila ayahanda hendak bersengkongkol dengan mereka? Lanun-lanun itu bertindak sesuka hati ke atas rakyat kita ayahanda. Tidakkah keadaan ini menggugat keamanan Menora?”

“Anakanda, anakanda. Ayahanda bekerjasama dengan lanun-lanun itu untuk keselamatan Negara juga. Lupakah anakanda, siapa yang menghapuskan kumpulan pemberontak yang cuba merampas kuasa Menora dari tangan ayahanda? Ayahanda terhutang budi dengan ketua kumpulan lanun itu. Tambahan lagi, ketua lanun sering menghadiahkan wang, emas dan banyak lagi barang berharga yang Berjaya mereka rampas. Kegiatan mereka sedikit pun tidak menggugat kerajaan kita.”

“Anakanda risaukan keselamatan rakyat kita, ayahanda. Lanun-lanun itu sering membuat onar pada gadis-gadis kampong dan membunuh siapa saja yang cuba melawan. Mereka merampas harta rakyat sesuka hati. Jika keadaan ini berterusan, rakyat akan menderita.”

“Kenapa keadaan rakyat yang anakanda bimbangkan? Bukankah rakyat sememang harus taat setia pada raja, bukan sebaliknya.”

“Ayahanda…”

“Sudahlah anakanda. Ayahanda yang mentadbir Menora. Anakanda usah masuk campur urusan pentadbiran.”

“Apa yang ayahanda katakan pada Sultan Aminuddin Shah?”

“Ayahanda menafikan semua aduan pedagang itu. Sultan Aminuddin pasti percaya pada ayahanda kerana kami sudah lama bersahabat.”

“Sultan Aminuddin seorang yang bijaksana, ayahanda. Satu hari baginda tentu dapat tahu perkara sebenar. Anakanda minta diri. Assalammualaikum…”

Putera Ali mengeluh kesah. Setiap kali terkenangkan almarhum Sultan Khalid, hati Putera Ali sakit. Sultan Khalid seorang ayah yang penyayang. Baginda amat menyayangi Putera Ali dan Puteri Zainab. Keduanya ditatang bagai minyak yang penuh. Namun baginda seorang raja yang kejam, sering menindas rakyat jelata. Sudah banyak harta rakyat dirampas secara paksa. Cukai yang dikenakan kepada petani dan pedagang terlalu tinggi sedangkan hasil dagangan dan pertanian tidak seberapa. Putera Ali tidak senang dengan tindakan ayahandanya. Sudah berulang kali Putera Ali menasihati ayahandanya supaya bertaubat, tetapi langsung tidak diendahkan. Kini Sultan Khalid sudah tiada, Putera Ali sering menangis mengenangkan bagaimana agaknya nasib ayahanda di alam kubur. Sebagai anak, Putera Ali tidak putus-putus mengirimkan doa buat ayahanda tercinta. Hanya itu yang mampu Putera Ali lakukan.

“Assalammualaikum, Putera Ali.” Sapa Puteri Humairah, mengejutkan Putera Ali dari lamunan.

“Wa’alaikummussalam, Puteri dan juga Melor. Bagaimana semalaman di Menora? Lena tidur ditempat orang?”

“Alhamdulillah, Putera. Apa rancangan kita hari ini?”

“Hari Jumaat adalah hari melawat rakyat. Setiap kali Jumaat, kita dan pembesar istana akan turun menemui rakyat. Meninjau keadaan rakyat yang sebenarnya dan kita turut menunaikan solat Jumaat bersama rakyat. Jadi, kita amat berbesar hati jika Puteri sudi turut serta.”

“Sudah tentu Putera. Kita juga teringin mendekati rakyat Menora.”

“Jika begitu, eloklah Puteri bersiap sedia. Insya Allah, kita akan bertolak sebentar lagi.”

“Oh ya. Siapa yang akan Putera perkenalkan pada kita nanti?” Puteri Humairah teringat perbualannya dengan Putera Ali semasa menyambut ketibaannya semalam.

“Ayah angkat kita, Puteri mengenalinya. Ayah melonjak gembira bila dapat berita Puteri akan melawat Menora. Ayah ingin benar menemui Puteri.”

“Siapa ayah angkat putera itu? Kita mengenalinya?”

“Sabar Puteri. Nanti Puteri akan tahu sendiri. Kita minta diri dulu. Ingin memeriksa persiapan para pembesar.”

“Silakan putera…”

‘Siapa agaknya ayah angkat Putera Ali itu? Kita mengenalinya?’ Ikuti sambungannya...


 
penaJannah
…takkan berhenti menari!!!

Cintaku tetap sama

Assalammualaikum semua =)
Semoga kita semua masih tenang di bawah lindungan rahmat Allah SWT di bulan yang berkati ini.
 
‘Cintaku tetap sama’

Lama dulu…
aku sudah lupa tarikhnya,
rasa cinta itu hadir
menyelinap halus ke dasar hati,
mengundang rasa bahagia tatkala bersama
menyisip rasa rindu bila terpisah.
Kau teman sejati,
bersama mu aku tenang,
kau membawa aku ke alam yang lain,
mengajar aku mengenal dunia yang indah,
mengenal Pencipta yang Maha Kaya,
mengenal manusia dan kerenahnya…
Kau membuat aku berfikir,
kau timbulkan pelbagai soalan,
lantas,
kau memberi jawapan pada soalan ku,
sering kali kau membuat aku tertawa
lenggong bahasamu menggoda ku,
sesekali kau membuat aku menangis,
sungguh bijak kau melembutkan hatiku.
Ada ketika ku alpa, lupa diri
Lupa pada Dia yang menjadikan kau dan aku,
Dan kau hadir mengingatkan ku,
Menasihatiku…
Membawa aku kembali kepada fitrah…
Adakalanya aku lemah,
Dirundung pelbagai soalan,
Diasak bermacam masalah,
Terasa ingin terus rebah,
Kau kurenung,
Bait katamu ku hayati,
Kekuatan itu datang kembali,
Merasa kuat untuk terus berdiri,
Terus melangkah tanpa henti.
Rasa cinta padamu adalah anugerah,
Dulu aku mencintai mu,
Biar apa kata mereka,
Cintaku tetap sama, selamanya…

Jangan salah faham… Cinta yang saya maksudkan di sini adalah cinta kepada BUKU. Jika anda juga ‘ulat buku’ seperti saya, anda tentu merasai nikmatnya membaca.

penaJannah
…takkan berhenti menari!!!

 
penaJannah - Templates para novo blogger