Programming oh Programming...

Sunday, April 25, 2010

Assalammualaikum~ senyum ye semua...itu cara paling mudah untuk merasa tenang dalam susah...hehe suke hati saya je buat petua sendiri =P

Untuk pengetahuan insan2 yang tidak mengenali diri saya, salah satu pekerjaan saya adalah 'PELAJAR'..hehe kerja belajar... disalah sebuah IPTA dalam bidang SAINS KOMPUTER...
( belajar komputer, tapi blog penuh dengan sajak dan cerita...ish3...ye...saya pelik =P)

Computer Programming atau Pengaturcaraan Komputer merupakan salah satu subjek WAJIB untuk semua pelajar SAINS KOMPUTER...di ulang..WAJIB...hehe...tak kira pengkhususan (Multimedia, kejuruteraan perisian, rangkaian komputer, atau sistem...ada lagi ker??? kat u lain ada kot...hurmm)

---'larikan' program jap...laju dia lari...

Disebabkan aktiviti harian saya sejak kebelakangan ini mengadap 'programming' jer, teringat detik2 pertama bertemu 'programming'...(mcm jumpa buah hati lak..)
Masa tu saya baru 19 tahun..haha zaman muda lagi nih...saya tak tahu pun 'programming' tu apa sbnrnya... the best part is...saya sendiri tak tahu apa yang saya akan belajar bila saya pilih 'Sains Komputer'...'kejuruteraan perisian' lagi la saya tak tahu...ish3...apa nak jadi..sila jangan contohi saya...

Kelas pertama, semester pertama, Pengaturcaraan Komputer I

eh..ada error...

dah ok..huh...

Pengaturcaraan Komputer I ni objektif utamanya nak ajarkan semua konsep atau teori asas pengaturcaraan komputer. Asas yang paling asas adalah pre-processing...spt flowchart dan sbgnya.

Tutor saya ketika itu Puan S(bukan nama sebenar..=p), bawa roti dan jem serta sudu ke kelas... pelik saya...
apa kena mengena semua yang di atas dengan programming?? takkan la Puan S nak makan roti dalam kelas? Tak sempat sarapan kot...hurmm...

Tepat jam 8.15 pagi, kelas dimulakan....
Puan S bertanya,"saya ada roti, jem dan sudu. Sekarang beritahu saya setiap langkah yang perlu saya ikut untuk sapu jem pada roti?"

Eh, kelas programming ke nih???

Jawapan yang diperolehi dari kami semua:
step1-amik roti tu
step2-amik sudu
step3-gunakan sudu tu, sapu jem kat roti
(ini jwpn spontan yer..)

Selepas itu, Puan S pun melakukan langkah2 di atas...huhu amik roti (yang masih dalam berada di dalam plastik pembalut..huhu)...kemudian amik sudu, gunakan sudu,sapu jem(yang belum dibuka penutupnya..haha) ke atas roti...haha boleh anda bayangkan???

Ok, sebenarnya, apa yang cuba Puan S sampaikan, dalam pengaturcaraan komputer, same la dengan memberi  arahan kepada komputer dan komputer bukan manusia(yang ada otak yang bijak..kihkihkih)
Setiap arahan perlu ikut langkah2 yang detail. jgn skip apa2 langkah...ada paham???

ok..itu je untuk kali ini. Saya kena sambung ber'kuding'...hehe

penajannnah
...takkan berhenti menari!!!
(dan jugak berkuding...wahaha)

2 comments:

MrAbey89 said...

Akak..
Hehe, saje nak meluahkan prasaaan gak nie..
Senanye saye xpndai sgt lam Multimedia (mngaku).. Saye hnye suke kepada PROGRAMMING.
Agipon, saye suke dr f4 agi shigga skg, time f5 dh publish dan jual software-Sistem Perpustsakan ( gune Microsoft Acces - ade VB Editor lam tu ).. Skrg saye suke Visual Basic 6_My favourite language..

Sye nk share pglaman sikit, saye dah de pndapatan jualan saye stkat nie RM 1,6++ dh.. Dri f5 hgga skrg..
Saye amik MULTIMEDIA sbb abg saye dah amik SISTEM MAKLUMAT..(Pndapatan abg saye berpuluh kali gande dri saye )..

Kmi ade tujuan buat camtu (Rhsie)..
JAVA ??.. Owh, Akak, saye minta maaf.. Sptutnye saye dpt bwat java dgn sebaik mgkin, tapi saye MASIH xpandai nk uruskan mase di UNIVERSITI... Akak fham je la nk stay kolej camnei..
Skg nie, saye hmpir menguasai language java ( Kecuali penggunaan API ) disbbkan bersekang mate slma 6 ari bwat JAVA Projek Akhir..
BTW, sye trime ksih byak2 kat Akak kerne mengajar JAVA languge kat saye.. n juge carry mark yg akak bgi.. Saye suke!!!
Stu agi, nnti tolong ajar saye MIDlet kak ye..

jannah said...

hehe...ada org nk wat duit dengan Programming..jgn lupa akak...kihkihkih...

jd ke kuar??? jgn la...sayang la...huhu

Pengurusan masa antara cabaran utama pelajar universiti dan sebenarnya bukan kat universiti saje, tp sepnjang perjalanan hidup..am i right???
akak sndr pon masih belajar menguruskan masa sndr, kdg2 terlalai gak..dan lepas tu terimalah akibatnya..haha...

psl Java..hurmmm...java masih programming language yg sng tau. bkn hard core. computer sc student ptt diajar hard core programming...pastu pecah la pale korang..dan akak jugak...haha. apa yg korang belajo kat universiti yang permai ini adalah teori dan konsep. Hanya teori dan konsep programming xkan berubah sampai ke anak cucu kamu...haha seriously... 10, 20 thn lg mungkin akan ada byk programming language baru. kamu ptt dah tahu mcm mn cepatnya teknologi berkembang kan...so jgn la berhenti...=(

hee...MIDlet yer...akak xtau la..=P
belajo sndr!!haha

 
penaJannah - Templates para novo blogger