Aku Berserah pt1

Thursday, February 25, 2010



Nurmaisarah menghela nafas yang panjang untuk kesekian kalinya, masih mencuba untuk menenangkan jiwanya yang kacau. Sudah berkali-kali Nurmaisarah mencuba.Ternyata kali ini hatinya benar-benar tidak tenang.

"Oh Tuhan...aku ingin menyerah diri padaMu...hilangkanlah resah hati ini..."
Nurmaisarah melafazkan niat solat sunat dua rakaat. Alhamdulillah...kali ini hatinya kuat untuk meneruskan. Kali ini Nurmaisarah berjaya menyerah diri pada Tuhannya. Di keheningan malam, entah mengapa tidurnya terganggu, mata yang letih tak mampu dilelapkan seperti biasa. Mungkin segala yang berlaku siang tadi masih menghantui fikirannya. Masakan tidak, impian yang cuba dibina bertahun lamanya, akhirnya terlerai jua. Sungguh... Nurmaisarah tidak pernah merancang sebegini, jauh sekali berdoa untuk penghujung yang turut mencalarkan hati kecilnya. Fahrin...lancang sungguh mulut Nurmaisarah menutur kata, hingga hati lelakimu terluka.

"Ini kali terakhir kita bercakap. Saya maafkan setiap kesalahan awak pada saya dan saya halalkan segala yang saya berikan pada awak sepanjang perkenalan kita. Jangan sesekali awak pulangkan. Ini yang awak inginkan. Semoga awak akan bertemu dengan orang yang boleh faham diri awak, fikiran awak dan hati awak. Selamat tinggal, Nurmaisarah..." Kata-kata Fahrin masih terngiang seperti bisikan berbisa di telinga

Nurmaisarah. Seminggu telah berlalu, ternyata sukar untuk memaafkan kesalahan sendiri. Berkali-kali Nurmaisarah cuba memujuk hatinya agar pasrah menerima segalanya. Namun jauh disudut hatinya menyesali apa telah berlaku. Hanya kerana emosinya yang tidak stabil tika itu, dia tega menyakiti hati insan yang amat disayangi. Hanya kerana dikuasai rasa marah, dia tega membiarkan hubungan yang telah lama terjalin, terlerai begitu sahaja. Telah banyak dugaan ditempuhi bersama, mengapa kini Nurmaisarah sendiri rela melepaskan? Sungguh dia masih tidak tahu...dia tidak mengerti... Ingin sekali dia merayu pada kasih yang terkubur, mungkin bisa bertapak kembali. Namun, entah dari mana datangnya suara kecil yang menghalang.

"Biarkan takdir menentukan segalanya. Yakinlah pada jodoh yang Dia tentukan. Jangan disakiti hatinya dan hatimu lagi. Andai dia adalah jodohmu, kalian akan tetap bersatu. Andai dia bukan untukmu,setidak-tidaknya hati kalian tidak sakit tika menghadapi perpisahan nanti. Percayalah pada ketentuan Tuhanmu." Hati kecilnya berbisik tatkala terdetik dilubuk hatinya untuk menjalin semula kasih yang terputus. Nurmaisarah tahu dia harus kuat untuk hadapi segalanya dan dia berserah segalanya pada ketentuan Tuhan yang Maha Mengetahui...

***

"Mai, masih terlalu awal untuk kita berkahwin. Kan kita rancang dua tahun lagi? Kenapa tiba-tiba nak cepatkan?"Fahrin hairan memikirkan sikap Nurmaisarah yang tiba-tiba sahaja mengajaknya berkahwin secepat mungkin. Bukan dia tidak ingin menikahi wanita itu, malah Nurmaisarah adalah satu-satunya wanita yang bertakhta dihatinya. Menikahi Nurmaisarah juga adalah impian dan keinginannya. Malah kini, dia merasa tidak lengkap tanpa kehadiran Nurmaisarah. Sungguh dia menyayangi wanita itu...

"Apa bezanya dua tahun lagi dan sekarang? Dah lama kita berkawan macam ni. Mai tak selesa. Dan Mai takut...kalau-kalau kita tak ada jodoh... Mai takut kita sama-sama sakit hati. Cubalah faham..." Nurmaisarah cuba menahan emosi. Dia ingin berbincang secara tenang dengan Fahrin. Perkara ini sangat penting dalam hidupnya, dan dia telah lama memendam rasa takut ini...

"Mai masih belajar. Fahrin tak nak perkahwinan mengganggu pelajaran Mai nanti. Banyak tanggungjawab yang perlu dipikul bila dah berkahwin. Kerja dulu...itu kan apa yang keluarga Mai mahukan? Itu juga yang kita sama-sama rancangkan... Dua tahun je Mai..."

"Tapi..." Ternyata emosi Nurmaisarah tidak mampu dikawal lagi.

"Kalau ada jodoh tak ke mana kan... Mai yang ajar Fahrin semua tu. Lagipun, Mai tahu macam mana keluarga Fahrin kan? Fahrin ada tanya ibu pasal ni..."

"Apa katanya?"Belum sempat Fahrin menghabiskan kata-katanya, Nurmaisarah bersuara. Pendapat ibu Fahrin...tentu saja penting untuknya.

"Ibu sependapat dengan saya. Masih terlalu awal untuk saya berumah tangga."

"Terlalu awal atau keluarga awak tak boleh terima saya? Ibu awak minta tunggu setahun, dua lagi kan? Supaya dia boleh terus cari calon isteri untuk awak. Am i right?" Air mata Nurmaisarah sudah mula bergenang, menunggu waktu untuk jatuh.

"Ibu saya bukan macam tu."

"Awak sebagai anak takkan berburuk sangka pada ibu awak sendiri. Dan disebabkan itu, awak takkan nampak apa yg mata saya nampak dan tak rasa apa yang hati saya rasa. Awak boleh fikir apa sahaja tentang saya. Keluarga awak tak boleh terima saya atas sebab yang tak munasabah. Itulah perkara yang paling tak masuk akal yang saya pernah dengar. Awak akan fikir saya salah. Saya tak patut fikir macam ni...dan macam-macam lagi. Satu hari awak akan sedar kata-kata saya betul. Ibu awak bukan halang awak berkahwin sekarang tapi halang awak berkahwin dengan saya..."Fahrin...cubalah faham ketakutan dalam hatiku ini...

***

Suasana di Dewan Besar, Universiti Putra Malaysia kembali meriah dengan kehadiran mahasiswa mahasiwi baru. Baru tiga hari lepas, para ibu bapa menghantar anak masing-masing dengan harapan yang menggunung tinggi agar anak kesayangan menjadi insan yang berguna di hari muka. Malam ini, Majlis Bersama Menteri..agak suram, hanya kekadang gamat dengan satu demi satu pertanyaan dari pelajar. Tidak di sangka, ada juga yang tidak berpuas hati dengan sistem pendidikan di negara ini, contohnya Program Matrikulasi KPM yang dimonopoli oleh pelajar bumiputra. Ahmad Fahrin, seorang pelajar baru dalam jurusan Sains Komputer pengkhususan dalam Kejuruteraan Perisian, tetap jua termangu di situ. Fahrin bersama ramai lagi pelajar terpaksa duduk di atas lantai lantaran kekurangan kerusi dan ruang di dalam dewan. Tiada apa yang menarik dipandangan Fahrin kini. Sedari tadi asyik ber'sms' dengan rakan karibnya Jaya, sedang merancang untuk tidak mengikuti program orientasi esok hari.

"Fahrin...tengok la tu. Cun sey..." Suresh tiba-tiba menyapa.

"Mana?" Serentak itu Fahrin melihat seorang gadis berwajah lembut, keibuan. Cantik... gadis berbaju kurung dan bertudung kuning serta skaf UPM berwarna merah ternyata menarik perhatian Fahrin. Entah mengapa wajah lembut gadis itu membuat matanya terpaku. Bukan pada kecantikan lahiriah, bukan jua pada kemanisan senyuman tetapi pada seraut wajah yang bercahaya. Fahrin dapat melihat keindahan dalaman pada gadis yang tidak dikenalinya itu. Gelak tawanya tidak seperti gadis-gadis yang sering dihampirinya, masih terkawal dengan kesopanan. Kesopanan...sungguh payah dicari dalam diri insan bergelar wanita pada masa ini. Namun layakkah aku mendapat gadis sebaik impianku...tanya Fahrin lantas menundukkan pandangannya.

***

"Fahrin! Apa yang ko tengok ha?" Amy, atau nama penuhnya Amy Elyana, teman sekuliah Fahrin yang sebenarnya pernah dikenalinya semasa sama-sama menghadiri seminar SPM dua tahun lalu. Meskipun penampilan Amy sangat berbeza kini, namun ternyata mata Fahrin mampu mengenalinya. Entah mengapa Amy berubah dari seorang gadis sopan bertudung labuh, kepada gadis yang bukan sahaja lenyap tudungnya tetapi berpakaian sungguh menggairahkan. Mungkin Amy hanya berpakaian sopan kerana bersekolah agama, dan kini dia bebas memilih jenis pakaian yang akan disarungkan ke tubuhnya. Namun Fahrin tidak pernah kisah tentang semua itu. Baginya itu hak individu. Tentu Amy ada alasan tersendiri. Fahrin berkawan dengan sesiapa sahaja yang ikhlas bersahabat dengannya. Ternyata Amy seorang yang baik hati, tak lokek untuk memberi pertolongan andai Fahrin meminta bantuan. Selagi Amy setia pada persahabatan yang dibina, Fahrin tidak akan pernah menolak.

"Takde apa la... Kau tau tak, ada sorang girl yang aku ushar masa orientasi. Tup..tup...dia satu course dengan kita..."

"Ha...saper?"

"Nama dia Nurmaisarah... Budak tu 'nerd' la..."

"Hoo...ko suka budak nerd rupanya... yang mana satu nih?"Amy sendiri tidak menyangka, Fahrin yang perangai macam budak nakal tu boleh suka pada perempuan yang 'nerd'.

"Kalau ko pandai, ko cari la sendiri... jangan mimpi la aku nak bagitau ko..."

"Hampeh la ko nih... Aku jumpa minah tu aku bagitau dia, ko minat kat dia..." Bagus la...bisik hati Fahrin.

***

Tidur Nurmaisarah terganggu lagi. Sejak kebelakangan ini memang payah untuk Nurmaisarah melelapkan mata. Hanya sesekali jika tubuh terasa letih amat, tidurnya akan nyenyak. Mungkin kerana sudah menjadi kebiasaan Nurmaisarah bercakap dengan Fahrin sebelum tidur, meskipun hanya untuk beberapa minit, Fahrin tidak pernah jemu menghubungi dirinya. Kadang kala risau jua Nurmaisarah, kalau-kalau timbul rasa jemu dihati lelaki kesayangannya. Mak su pernah nasihatkan supaya jangan selalu berjumpa atau terlalu kerap ber'sms'. Katanya lelaki mudah merasa jemu. Namun lain pula untuk lelaki bernama Fahrin, sejak hari pertama tak pernah jemu bercakap, ber'sms' dan bersua dirinya. Nurmaisarah bangkit dari perbaringan. Niatnya ingin mengambil wudhu dan bersolat sunat dua rakaat. Telah menjadi kelaziman Nurmaisarah bangkit di tengah malam. Kalau pun bukan untuk bersolat sunat, dia perlu bangun jua untuk mengulangkaji pelajaran ataupun untuk bersahur kerana puasa sunat hari Isnin dan Khamis telah menjadi kebiasaan Nurmaisarah. Belajar di waktu awal pagi sebegitu padanya lebih baik dari berjaga tengah malam hingga pagi. Sesekali memang Nurmaisarah terpaksa jua tidak tidur semalaman, terutama untuk siapkan tugasan yang perlu dihantar keesokan harinya. Salah satu tabiat buruk Nurmaisarah adalah selalu menyiapkan tugasan pada saat-saat akhir. Berulang kali Nurmaisarah cuba membuang tabiat buruknya itu, namun hingga kini tidak berjaya.

Nurmaisarah membuka pintu biliknya dan ingin terus ke bilik air. Namun langkahnya terhenti tatkala terdengar suara esakan dari ruang tamu rumah sewanya. Nurmaisarah mengalihkan langkahnya ke arah suara itu. Ternyata teman serumahnya sedang teresak-esak menangis di atas sofa. Suraya, teman serumahnya itu sememangnya mempunyai masalah peribadi yang Nurmaisarah sedia maklum.

"Sue...kenapa nih? Bergaduh lagi?" Nurmaisarah memeluk Suraya, mencuba untuk menenangkan hati Suraya yang tidak keruan.

"Mai...aku tak tahu apa yang patut aku buat lagi. Kenapa dia mesti cari aku lagi? Dah banyak kali aku cakap kat dia yang aku tak nak jumpa dia lagi... Kenapa susah sangat dia nak faham?" Nurmaisarah tahu siapa 'dia' yang Suraya maksudkan.

"Sabar Sue... Apa yang dia cakap kat kau?"

"Dia nak terus jumpa aku. Dia nak aku layan dia macam biasa. Dia cakap dia takkan lepaskan aku. Apa aku nak buat ni, Mai?" Suraya ternyata amat tertekan dengan kedegilan Fendi, lelaki yang terlalu mementingkan diri sendiri. Salahkah Suraya mencari kebahagiaannya sendiri jika Fendi bukan tercipta untuknya?

"Jangan layan dia lagi. Kalau aku ditempat kau, aku takkan pedulikan dia lagi. Takkan jawab sms atau call dia... Biarkan dia. Dia akan berkahwin tak lama lagi. Tinggal lagi sebulan kan? Jangan pedulikan dia..."

"Aku dah cuba, Mai...tapi aku tak sampai hati tengok dia sedih. Dia terpaksa Mai...aku tahu dia terpaksa berkahwin dengan perempuan tu."

"Terpaksa? Kenapa terpaksa? Kau tahu?"

"Tak...aku tak tahu... aku...aku dapat rasa yang dia tak gembira dengan perkahwinan ni."

"Tu cuma perasaan kau,Sue. Dia yang buat keputusan untuk berkahwin dengan orang lain. Kalau betul dia sayangkan kau, dia akan berusaha untuk bersama kau. Dia tamak, Sue...dia mahukan kedua-duanya tanpa fikirkan perasaan dua wanita yang tersepit di tengah-tengah. Lupakan dia, Sue..."

"Aku tak cukup kuat Mai. Aku tak mampu... susah sangat!"

"Cari kekuatan dalam diri kau. Dekatkan diri pada Allah kerana Dia akan beri kau kekuatan. Percayalah..."

"Kenapa aku diuji begini,Mai? Kenapa?"

"Kerana Allah sayangkan kau. Dan Dia tahu kau cukup kuat untuk hadapi semua ni. Jangan sesekali salahkan takdir."

"Ye...aku tahu. Aku akan cuba, Mai. Terima kasih sebab dengar masalah aku. Tak sudah-sudah aku bebankan kau."

"Takde susahnya... kau kan kawan aku. Takkanlah aku sanggup biarkan kau sedih. Kau pun selalu tolong aku kan..." Tersenyum Suraya mendengar kata-kata Nurmaisarah. Tenang sikit hatinya. Nurmaisarah memang pandai memujuk dan menasihatinya. Meskipun Suraya lebih tua dua tahun dari Nurmaisarah, namun Nurmaisarah lebih matang dalam menghadapi hidup. Lebih tenang dalam kepayahan.

"Kenapa kau bangun nih? Tak boleh tidur?"

"Hm...macam biasalah. Dah lewat ni. Baik kau tidur dulu, esok kan kerja... lain la macam aku ni,student...haha"

"Banyak la kau punya student! Dah la aku tidur dulu." Suraya berlalu ke biliknya. Tinggal Nurmaisarah merenung ke luar tingkap. Satu keluhan berat dilepaskan. Misi berjaya...bisik hati Nurmaisarah sambil mengukir senyuman dan terus mengatur langkah untuk menjalankan misinya yang tergendala sebentar tadi. Misi untuk menenangkan hati sendiri..

***

Suasana Perpustakaan Sultan Abdul Samad, UPM senyap seperti kebiasaannya, meski para pelajar kian ramai mengulangkaji. Ada yang belajar sendiri, tak kurang yang mengulangkaji dalam kumpulan. Cepat benar masa berjalan, sudah setengah semester Nurmaisarah bergelar mahasiswi di UPM. Belajar di aliran komputer bukanlah minatnya yang sebenar, namun Nurmaisarah pasrah menerima. Salahnya juga tidak memohon bidang yang diminatinya iaitu matematik. Nurmaisarah tidak pernah merasakan susah mampelajari subjek itu. Sejak di bangku sekolah lagi otaknya sentiasa ligat dengan angka. Matematik amat menyeronokan..kadang kala agak susah,namun kesusahan itulah cabaran dan cabaranlah yang menambahkan lagi minatnya pada subjek itu. Namun entah di mana silapnya, Matematik tiada dalam senarai kursus-kursus yang dimohon semasa di matrikulasi. Mungkin ada hikmahnya. Berada di aliran komputer bukanlah sesuatu yang asing buat Nurmaisarah. Abangnya sendiri pelajar aliran berkenaan. Meskipun tanpa minat yang mendalam pada bidang komputer, Nurmaisarah telah jatuh cinta pada salah satu subjek yang wajib di ambilnya iaitu pengaturcaraan komputer. Mungkin kerana banyak menggunakan logik akal, sama dengan matematik, cepat sekali otak Nurmaisarah menangkap setiap pelajaran yang disampaikan oleh pensyarahnya. Sementelah, pensyarah yang mengajarnya sangat baik, walaupun garang namun sedia membantu Nurmaisarah dan rakan-rakan setiap masa. Mengenangkan semua itu, Nurmaisarah tidak lagi bimbang tentang masa depannya kelak, tidak terlintas dibenaknya untuk menukar kursus.


Memasuki minggu kelima semester pertama 03/04, semua pelajar sedang sibuk menghadapi ujian satu. Ada yang sibuk mengulangkaji, tak kurang juga yang masih leka dengan kehidupan masing-masing. Fahrin berjalan keluar dari bangunan kolej kediaman ke-12. Niat hatinya ingin menenangkan fikirannya yang kusut. Saban hari Fahrin mengulangkaji pelajaran. Pelik tetapi benar. Fahrin sudah mula berminat untuk belajar. Tidak seperti zaman persekolahannya dulu. Saban hari dihabiskan dengan melepak, ponteng sekolah. Keputusan peperiksaannya jarang sekali tidak berwarna merah. Pernah satu ketika gurunya sendiri menyatakan Fahrin tidak mungkin akan menjejakkan kaki ke universiti. Namun, ternyata usahanya yang tidak seberapa ketika menduduki peperiksaan SPM dulu membuahkan hasil hingga melayakkan Fahrin ke matrikulasi dan seterusnya menjejakkan kaki ke universiti kini. Sukar dipercayai, namun itulah realitinya. Hidup ini penuh dengan kejutan yang kadang kala di luar jangkaan pemikiran kita. Fahrin bersyukur.

Nurmaisarah...tetiba hati Fahrin terdetik. Mengingati gadis bernama Nurmaisarah, Fahrin tersenyum sendiri. Rakan sekelas yang sering berjaya mencuri pandangan matanya. Entah apa istimewanya Nurmaisarah hingga hati dan fikiran Fahrin tak pernah berhenti memikirkannya. Cantik....memang cantik tetapi ramai yang lebih cantik pernah menjadi tatapan mata Fahrin. Pandai bergaya...tak jugak, Nurmaisarah terlalu bersahaja dalam berpakaian, berbaju kurung hampir setiap hari tanpa secalit mekap di wajahnya. Bijak...tentu saja bijak, kalau tidak masakan layak ke menara gading. Entahlah...tanpa sebab, Fahrin ingin terus bersua gadis itu.

Maisarah awk ktner? dah abih study?

Sms ringkas terus saja dihantar kepada Nurmaisarah.

Assalammulaikum....
sy kat lib. ngah study la nih... xabis2 lg...

Library? Ish...takkan nak pergi library kot. Tak pernah-pernah aku pergi situ.

awk kat lib ngan saper? kiter study sama blh?

Ops...dah terhantar. Entah boleh ke tidak...

sorang jer... dtg la... kat blok A tau.

Yes!!! Fahrin...study la...


bersambung...

penajannah
...takkan berhenti menari!!!

Muhasabah Cinta

Monday, February 22, 2010


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu


Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu


Album :
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com

penajannah
...takkan berhenti menari!!!


Marahlah...

Sunday, February 21, 2010


Akar nibong meresap,
Akar mati dalam perahu,
Terbakar kampung kelihatan asap,
Terbakar di hati siapa yang tahu

Marah adalah petanda kita memiliki perasaan. Namun, kita harus berhati-hati kerana amarah itu bagaikan api yang marak nyalanya. Api bisa membakar apa saja, mungkin akan ada hati yang terbakar, siapa yang tahu.

Perasaan marah sering dikaitkan dengan perkara negatif. Allah SWT berfirman dalam surah Al-Fath ayat 26, yang bermaksud:
(Ingatlah dan kenangkanlah ihsan Tuhan kepada kamu) ketika orang-orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada dalam hati mereka (terhadap kebenaran Islam) – perasaan sombong angkuh secara Jahiliah (yang menyebabkan kamu panas hati dan terharu), lalu Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang yang beriman (sehingga tercapailah perdamaian), serta meminta mereka tetap berpegang kepada kalimah takwa, sedang mereka (di sisi Allah) adalah orang-orang yang sangat berhak dengan kalimah takwa itu serta menjadi ahlinya. Dan (ingatlah), Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
Ternyata Allah SWT mencela keangkuhan golongan kafirun terhadap golongan yang beriman yang mana ia timbul akibat kemarahan mereka terhadap ajaran yang dibawa oleh Rasulullah SAW. yang telah menyerang institusi keagamaan, masyarakat dan sosial mereka.

Sementara Allah SWT memuji sifat tenang dan tenteram yang dikurniakan pada golongan mukminin.

Terdapat 3 jenis manusia berkaitan dengan sifat marah:

Pasif- Orang yang tiada perasaan marah, hilang dari dirinya sifat marah.

Manusia jenis ini sama sekali tidak memiliki sikap pembelaan terhadap kebenaran. Dia tidak terasa tersinggung apabila agamanya diinjak-injak oleh musuh-musuh Islam. Sedangkan Rasulullah s.a.w. yang terkenal dengan sikap tawaduk tetap mempertahankan maruah agama dengan menentang musuh-musuhnya sekiranya perlu.

Firman Allah SWT:

Nabi Muhammad (SAW) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). (al-Fath: 29)

Golongan jenis ini juga apabila terjadi perlanggaran terhadap kehormatan diri mahupun ahli keluarganya maka dia akan menghadapinya dengan sikap yang penuh kebaculan dan terlalu merendah diri. Sedangkan Islam melihat perlunya sikap cemburu demi untuk melindungi kehormatan ahli keluarganya.

Rasulullah SAW. bersabda:

Sesungguhnya dia (Sa’ad) adalah seorang yang kuat cemburunya dan saya adalah lebih kuat cemburunya (berbanding dengan Sa’ad), dan Allah adalah lebih cemburu lagi daripada saya (iaitu sekiranya Dia melihat hamba-Nya melakukan perbuatan maksiat). (Riwayat Muslim)

Jelas di sini sifat tafrith atau langsung kehilangan sifat marah adalah tercela di sisi syarak.

Agresif -Orang yang pemarah, baran, tidak mampu dikawal oleh akal dan agama, hilang kewarasan diri ketika marah.

Golongan seperti ini akan berteriak dengan suara yang kuat serta mengeluarkan kata-kata kasar lagi kesat. Ada kalanya sehingga menyebabkan terjadinya pukul-memukul ataupun amukan yang dahsyat sehingga terjadi pertumpahan darah.

Marah yang tidak dapat dikawal juga dapat membentuk perasaan dendam, benci dan dengki sehingga mendorongnya untuk melakukan pembalasan terhadap orang yang dimarahinya. Disebabkan buruknya akibat sifat marah yang melulu ini maka Rasulullah SAW amat menitikberatkan agar perasaan itu dikawal dengan baik.

Apabila seorang sahabat meminta nasihat daripada Baginda s.a.w, lantas Baginda bersabda: Jangan marah. Kemudian sahabat tersebut mengulangi permintaannya untuk mendapatkan nasihat. Sekali lagi baginda menjawab: Jangan marah. (Sahih al-Bukhari, hadis no: 6116).Allah juga memuji mereka yang dapat mengawal perasaan marah melalui firman-Nya dalam surah Ali-Imran:133-134).

Moderet -iaitu pertengahan, orang yang dapat mengawal perasaan marah menggunakan akal dan agama.

Mereka tidak menghilangkan sikap marah secara total tetapi hanya akan marah dalam situasi yang bersesuaian. Akal juga masih menguasai dirinya dan mereka sentiasa mengikuti batasan-batasan yang telah ditetapkan oleh syarak.

Tidak semua sifat marah itu dilarang, ada kalanya wajib kita marah, terkadang diharuskan kita marah. Sifat marah dari sudut hukum boleh dibahagikan kepada tiga bahagian:

Marah yang dipuji

Perasaan marah dituntut apabila berlakunya pencabulan dan perlanggaran terhadap larangan-larangan Allah SWT. Sifat ini adalah hasil dari keimanan yang kuat terhadap Allah SWT kerana orang yang tidak marah terhadap pencabulan dan pelanggaran larangan Allah dianggap sebagai orang yang lemah iman.

Sabda Rasulullah SAW, bermaksud:
Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah ia ubah dengan tangan (kekuasaan) sekiranya tidak mampu ubah dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu juga maka ubah dengan hati, itulah selemah-lemah iman.
Sikap untuk mengubah, menegur atau rasa tidak suka tidak akan timbul pada diri seseorang sekiranya tidak ada perasaan marah terhadap sesutau perkara. Kecantikan Islam dalam marah ialah apabila kira dapat mengurus sifat marah dengan cara hikmah dan bijaksana bukan dengan cara mengikut perasaan dan nafsu seperti memaki hamun, mencerca, memukul atau tidakan-tindakan yang negatif.

Marah yang dicela

Marah yang dilarang dan dicela ialah apabila marah terhadap pelaksanaan perintah Allah SWT atau marah yang didorong oleh perasaan dan hawa nafsu seperti marah dan tidak suka dengan pelaksanaan hukum-hukum Allah SWT, marah dengan usaha dakwah, marah dengan pelaksanaan syiar Islam dan lain-lain.

Sifat marah dalam kategori ini dicela dan dilarang kerana ia adalah sifat orang-orang kafir yang sentiasa tidak suka dan tidak senang apabila orang mengamalkan dan menghayati Islam.Mereka nenunjukkan perasaan mereka dengan menunjukkan rasa marah apabila ajaran-ajaran Islam diamalkan dalam kehidupan manusia.

Marah yang diharuskan

Marah yang diharuskan ialah marah yang tidak melanggar perintah Allah SWT dan tidak melampaui batasan. Sebab itulah orang yang dapat mengawal perasaan ini disukai oleh Allah SWT. seperti marah apabila tidak tahu perkara yang sepatutnya diketahui, marah apabila tidak melakukan pekerjaan dengan baik dan lain-lain.

Kesimpulannya wajib marah apabila hak Allah dilanggar, haram marah apabila hak-hak agama dilaksanakan dan harus marah pada perkara-perkara berkaitan kehidupan dengan syarat tidak melampaui batasan dan berakhlak bertujuan untuk memperbaiki kekurangan yang ada.


Cara mengatasi marah dalam Islam ialah:

1. Mengubah Posisi - Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim)

2. Berwuduk - Rasulullah SAW bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud) .

3. Minum air.

4. Mendiamkan diri ketika marah.. banyakkan istighfar di dalam hati.

5. Berlindung kepada Allah daripada syaitan.

6. Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan masa dan tempat sesuai.

7. Berfikiran positif.

8. Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; elakkan daripada memekik atau bertindak garang.

9. Bawa bertenang seperti menarik nafas.

10. Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan.

Wallahu wa'lam...

penajannah...
...takkan berhenti menari!!!

[Cerpen] Pelayaranku ep4

Saturday, February 20, 2010


Mencarimu bak mencari mutiara di dasar lautan... bagai
mencari permata dalam limpahan kaca... umpama menggapai kejora di tengah
gelapnya malam... meski payah kan tetap ku jejak..


Puteri Humairah merenung langit yang indah dihiasi percikan cahaya bulan dan bintang. Pelayaran yang jauh dari Sriandalas ke Menora telah tamat sejak rombongan Puteri Humairah tiba senja tadi. Sambutan yang meriah dan mesra dari kerajaan serta rakyat jelata Menora, serasa seperti berada di negara sendiri. Benar seperti dikhabarkan, Menora semakin aman. Tanahnya juga kian subur. Pelabuhannya kian maju. Alhamdulillah, hanya itu yang mampu Puteri Humairah lafazkan, tanda syukur tak terhingga pada Dia yang memberi kurnia.

Melor: Puteri, jauh termenung. Terkenangkan Putera Ali?

P.Humairah: Melor!!! Terperanjat kita... Sejak bila Melor di sini? Salam pun tak diberi...

Melor: Tuan Puteri kesayangan patik ni sedang merenung jauh di langit. Salam patik tak bersambut. Kasihan patik...

P.Humairah: Wa'alaikummussalam...

Melor: Apa yang Puteri menungkan?

P.Humairah: Kita cuma melihat-lihat keindahan malam, Melor. Langit tu... makin cantik di malam hari.

Melor: Cantik... tapi langit di mana-mana pun cantik Puteri. Di Sriandalas juga bercahaya dengan bulan, bintang seperti ini. Puteri memikirkan sesuatu? Ada yang merunsingkan Puteri?

P.Humairah: Melor ni ahli nujum ya? Mampu selami hati dan fikiran kita?

Melor: Katakan Puteri. Apa yang menggugah ketenanganmu?

P.Humairah: Kita tak pasti.

Melor: Tentang Putera Ali?

P.Humairah: Apa pendapat Melor tentang Putera Ali?

Melor: Putera Ali... kelihatannya Putera seperti lelaki yang baik, bertanggungjawab. Gaya dan peribadi Putera Ali, Melor tidak pasti. Baru sekali bersua muka dengan Putera Ali, masakan Melor boleh tahu segalanya. Puteri fikir bagaimana?

P.Humairah: Sekali pandang, Putera Ali seperti lelaki yang baik, sopan, bertanggungjawab. Sebelum kita tiba di Menora, kita sering mendengar khabar yang baik-baik tentang Putera Ali. Katanya, Putera seorang pemimpin yang merendah diri dan prihatin kepada rakyat. Disebabkan itulah, rakyat Menora kasih dan setia pada Putera.

Melor: Lantas, apa yang merunsingkan Puteri? Puteri seperti sudah tekad memilih Putera Ali sebagai teman.

P.Humairah: Tidak, Melor. Kita belum memilih. Sebenarnya kita terasa seperti ada sesuatu yang kita tidak tahu, ada rahsia yang membuat kita rasa sangsi. Entah... naluri kita merasai sesuatu, Melor.

Melor: Apa itu Puteri?

P.Humairah: Kita tak pasti.

Melor: Usah runsing Puteri. Puteri punya banyak masa di Menora. Sepurnama lamanya kita akan singgah di sini. Pasti cukup untuk Puteri menilai peribadi Putera Ali.

P.Humairah: Sudah tentu, Melor. Tetapi jangan dilupa tugas penting kita ke mari.

Melor: Tugas?


Tugas apa yang Puteri Humairah maksudkan?? Ikuti episod seterusnya...

penajannah...
takkan berhenti menari!!!!




 
penaJannah - Templates para novo blogger