[Cerpen] Pelayaranku ep3

Wednesday, November 26, 2008

Pelayaran Puteri Humairah telah bermula. Pertama kali setelah 25 tahun, Puteri Humairah akan berkelana di tempat orang. Satu pengalaman yang pasti tersemat erat dilubuk hati Puteri Humairah meskipun mungkin pencariannya menemui jalan buntu. Puteri Humairah tidak pasti apa yang bakal dialaminya nanti. Mungkinkah akan bertemi pria yang dicari atau dia akan kembali dengan kehampaan. Siapalah Puteri Humairah untuk menentukan masa depan, jauh sekali menetapkan jodoh?

"Wanita yang baik untuk lelaki yang baik, dan sebaliknya... Jadikan dirimu terbaik untuk mendapat yang terbaik... "

Kata-kata Guru Agamanya, Ustazah Khadijah bagai terngiang-ngiang di telinganya, malah meresap ke sanubarinya. Ustazah Khadijah seperti bondanya, lemah-lembut dan penyayang orangnya. Gurunya itu tidak pernah jemu menjawab semua soalan yang diajukan oleh anak-anak didiknya termasuk Puteri Humairah sendiri. Sifat pendidik yang Puteri Humairah kagumi. Pada Ustazah Khadijah jualah Puteri Humairah menumpang kasih seorang ibu setelah bondanya mangkat semasa Puteri masih belum mengenal erti kasih sayang. Ayahandanya Sultan Aminuddin Shah tidak pula ingin beristeri lagi meskipun berkali para pembesar negara memberi saranan. Kata Baginda, kasihnya kini hanya untuk Puteri Humairah, puteri tunggalnya, tidak rela ada insan ketiga diantara mereka... Ucapan yang menyentuh hati si anak. Puteri Humairah amat menyayangi dan menyanjungi ayahandanya. Puteri sedar ayahandanya juga tidak tega menduakan kasih sayang almarhum bondanya. Meski jasad sudah tiada, namun kasih yang tersemat untuk isteri tercinta tetap bertakhta. Kasih yang tulus itulah yang didamba Puteri Humairah kini...
P.Sunan : Assalammualaikum Puteri Humairah.

P.Humairah: Wa'alaikummussalam Panglima. Silakan...

P.Sunan : Terima kasih Puteri.

P.Humairah : Kita yang harus berterima kasih kerna Panglima sudi bersama kita dalam perjalanan yang entah bila sudahnya. Tanpa kesudian Panglima tentu saja ayahanda kita tidak akan bersetuju dengan permintaan kita. Terima kasih sekali lagi Panglima.

P.Sunan : Patik hanya menjalankan perintah Baginda Sultan dan Tuan Puteri jua. Menjaga keselamatan Tuan Puteri adalah tugas patik, Tuan Puteri.

P.Humairah : Kita tahu Panglima dan jasa baik Panglima tidak akan kita lupakan. Oh ya, Melor sudah khabarkan pada Panglima mengenai permintaan kita? Apa fikiran Panglima? Molekkah kita berbuat begitu?

P.Sunan : Tuan Puteri, ampunkan patik sekira apa yang patik bakal katakan sebentar lagi menyinggung Tuan Puteri.

P.Humairah : Tidak mengapa. Katakan Panglima.

P.Sunan : Tidak molek rasanya andai Tuan Puteri menyamar sebagai Melor dan Melor pula mengambil tempat Tuan Puteri. Itu menipu namanya Tuan Puteri. Andai rancangan Tuan Puteri terbongkar, tentu saja Tuan Puteri dan Baginda Sultan malah kerajaan Sriandalas bakal mendapat malu.

P.Humairah : Benar kata Panglima. Tetapi kita tidak berniat untuk menipu. Kita hanya ingin mengetahui sifat sebenar putera-putera raja itu. Dengan menjadi orang biasa, kita tidak akan mendapat layan istimewa sebagai Puteri Raja. Kita akan dapat menilai sifat sebenar mereka. Itu sahaja niat kita, Panglima. Apa kata Panglima?

P.Sunan : Carilah kejujuran dengan kejujuran Tuan Puteri. Sememangnya niat Tuan Puteri tiada salahnya. Namun bukankah lebih molek andai kita berlaku jujur, moga mendapat keredhaan Allah dan orang lain.

P.Humairah : Benar kata Panglima. Terima kasih mengingatkan kita. Kita kadang lupa bahawa niat tidak menghalalkan cara.

P.Sunan : Sama-sama Tuan Puteri. Janganlah Tuan Puteri khuatir. Tiada siapa yang mengenali Tuan Puteri, malah wajah Tuan Puteri berpurdah. Negara yang akan kita tujui juga jauh dari sini.

P.Humairah : Kita akan ke utara, ke negara Menora, bukan begitu Panglima.

P.Sunan : Benar Tuan Puteri. Negara Menora juga dibawah jajahan empayar Sriandalas.

P.Humairah : Kita pernah dengar, negara Menora tidak aman. Banyak lanun dan kejadian rompakan. Apa benar begitu?

P.Sunan : Memang benar Tuan Puteri. Tetapi keadaan di Menora semakin baik sejak Almarhum Sultan Khalid mangkat dan puteranya, Putera Ali menaiki takhta.

P.Humairah : Alhamdulillah. Kita senang mendengarnya. Apa yang Putera Ali lakukan hingga Menora semakin aman?

P.Sunan : Putera Ali telah menjalankan undang-undang Islam dalam pemerintahannya. Hukum hudud dilaksanakan sebaik sahaja Baginda menaiki takhta.

P.Humairah : Undang-undang Allah SWT adalah undang-undang yang sempurna dan sangat berkesan. Lihat saja kerajaan kita, Sriandalas, aman dan damai, tiada perbalahan dan kekejaman. Kita senang sekali bila ada negara lain yang manjalankan hukum Islam. Tapi kita pelik memikirkan ada juga yang mengatakan undang-undang Islam tidak sesuai lagi pada zaman sekarang, hanya sesuai dipakai semasa zaman Rasulullah SAW dan khuafa' arrasyiddin sahaja. Kita amat tidak bersetuju dengan pendapat sebegitu.

P.Sunan : Lain padang, lain belalangnya, Tuan Puteri. Lain orang, lain juga pandangannya. Patik juga sependapat dengan Tuan Puteri dan patik kagum dengan ayahanda Tuan Puteri yang berani menegakkan hukum Allah SWT dalam kerajaan Sriandalas.

P.Humairah : Ayahanda amat takut pada hukum Allah. Kata ayahanda, sebagai pemimpin sebuah negara Islam, kita wajib menegakkan hukum Islam, jika tidak tunggulah balasan di akhirat kelak. Seorang pemimpin besar tanggungjawabnya, Panglima.

P.Sunan : Dunia ini hanya jambatan ke akhirat. Tuan Puteri, patik ingin meminta diri untuk keluar melihat anak-anak kapal kita bekerja. Bimbang ada yang curi tulang atau berlaku kesalahan.

P.Humairah : Baiklah Panglima, kita izinkan.

P.Sunan : Terma kasih Tuan Puteri.

P.Humairah : Oh ya Panglima!

P.Sunan : Ada apa Tuan Puteri?

P.Humairah : Panglima sudah kita anggap seperti ayahanda kita. Sepanjang kita berada ditempat orang, andai ada tingkah laku kita yang tidak molek dimata Panglima, kita harap Panglima sudi menegurnya. Kita jua insan biasa yang tidak sunyi dari berbuat silap. Tegurlah sebagai seorang ayah. Bolehkan Panglima?

P.Sunan : InsyaAllah Tuan Puteri. Patik minta diri dulu. Assalammulaikum...

P.Humairah : wa'alaikummussalam...

'Untungnya punya seorang lagi ayahanda..'bisik hati Puteri Humairah....

Bertemukah apa yang dicari??? Putera Ali??? Mungkin ya, mungkin tidak... Ikuti episod seterusnya...

Selamat membaca...

penaJannah

[cerpen] Pelayaranku... ep2

Puteri Humairah merasa lega. Buah fikirannya akhirnya diterima juga oleh Baginda Sultan Aminuddin. Puas Puteri Humairah memujuk. Hati seorang ayah, masakan tega melepaskan puterinya jauh dari pandangan mata. Sejak kemangkatan Raja Permaisuri, Baginda Sultan seperti kehilangan sebelah tangan. Puteri Humairah saja menjadi tempat Baginda meluahkan rasa kasih dan sayang. Baginda Sultan sungguh setia pada Raja Permaisuri, hingga tidak sanggup beristeri lagi meskipun telah berkali Puteri Humairah mendesak. Ramai juga pemerintah negara jiran yang datang menawarkan puteri masing-masing untuk dijadikan Permaisuri baru kerajaan Sriandalas. Namun semuanya ditolak dengan berhemah oleh Baginda Sultan. Katanya, Raja Permaisuri satu-satunya wanita dihatinya dan kasihnya kini hanya untuk puteri tunggalnya. Kata-kata itu amat menyentuh hati Puteri Humairah. Sungguh tulus kasih ayahandanya. Itulah yang menjadi impian Puteri Humairah kini, mencari cinta sejati kerana Allah SWT, insyaAllah...

Melor : Assalammualaikum sahabatku Puteri Humairah...

P.Humairah : Wa'alaikummussalam temanku

Melor: Lama kita tunggu Melor. Melor kemana?

Melor : Melor menemani ibu ke majlis akad nikah sepupu Melor, Puteri. Maaf ya?

P.Humairah : Tidak apalah, Melor. Kita cuma bertanya. Sepupu Melor...Megat Umar?

Melor : Ya Puteri, Megat Umar sudah selamat menjadi suami orang.

P.Humairah : Alhamdulillah... Kita senang mendengarnya. Lebih senang andai pengantin perempuannya sahabat kita ini.

Melor : Puteri ni. Ada-ada sahaja. Megat Umar seperti abang saja, tidak lebih dari itu. Lagi pula, bukankah pernikahan antara sepupu tidak digalakkan dalam Islam.

P.Humairah : Tidak digalakkan, bukannya haram, Melor. Kita bercanda saja. Jangan pula terasa hati ya?

Melor : Tidaklah. Melor tahu Puteri cuma bercanda. Puteri sering begitu. Oh ya, gerangan apa Puteri mencari Melor? Ada putera raja datang melamar?

P.Humairah : Tidak ada. Mungkin ramai yang sudah takut untuk melamar kerna sudah ramai yang kita tolak.

Melor : Puteri ni memilih sangat. Entah-entah, Putera Kayangan yang ditunggu?

P.Humairah : Putera Kayangan pasti memilih Puteri Kayangan juga, masakan kita layak bergandingan dengannya.

Melor : Lantas... gerangan apa Melor dicari?

P.Humairah : Melor ingat lagi kata-kata kita semalam? Kita sudah khabarkan pada ayahanda dan ayahanda bersetuju.

Melor : Baginda setuju? Baginda benarkan Puteri berlayar? Takkanlah...

P.Humairah : Kita tidak berbohong Melor. Berbohong kan sifat orang munafik... Puas juga kita memujuk, akhirnya ayahanda bersetuju...tetapi dengan syarat..

Melor : Apa syaratnya??

P.Humairah : Melor dan bapa Melor, Panglima Sunan mesti turut serta. Lagipun kita perlukan pertolongan Melor.

Melor : Pertolongan yang bagaimana?

Puteri Humairah tersenyum. Harapannya kian berbunga kini. Melor, anak kepada Panglima Sunan yang amat berjasa kepada kerajaan Sriandalas, bukan sahaja sahabatnya tetapi telah dianggap seperti adindanya sendiri. Sementelah Puteri Humairah tidak memiliki adik beradik yang lain. Puteri Humairah yakin, Melor tidak akan menghampakan permintaannya. Pencarian Puteri Humairah akan bermula sepurnama lagi. Moga Allah SWT permudahkan percariannya, Amin.

Apa permintaan Puteri Humairah???? Nantikan episod seterusnya.

Selamat membaca...
penaJannah

[Cerpen] Pelayaran ku... episod 1

Tuesday, November 18, 2008

Kala senja merangkak pulang, hati baginda tidak mampu bertenang. Bukan masalah negara yang menjadi bebanan tetapi perihalnya Puteri tunggal yang memberatkan fikiran. Sultan Aminuddin Shah, pemerintah empayar besar Sriandalas, memiliki seorang Puteri yang bernama Puteri Humairah. Nama itu diambil sempena nama isteri kesayangan Rasulullah SAW, Saidatina Aisyah. Baginda amat berharap puterinya akan memiliki akhlak seindah akhlah puteri Abu Bakar itu. Syukur ke hadrat yang Maha Kuasa, Puteri Humairah memiliki perilaku yang amat menyenangkan hati ayahandanya. Malah, Puteri Humairah memiliki wajah yang sungguh jelita. Pasti terpesona barang siapa yang memandang dan kecantikannya telah menjadi buah mulut rakyat jelata hinggakan ramai putera raja datang melamar. Namun, entah mengapa, semuanya ditolak dengan cara yang baik oleh Puteri Humairah. Perihal inilah yang merunsingkan Baginda Sultan…

P.Humairah: Assalammualaikum, ayahanda…

Sultan: Wa’alaikummussalam anakanda… Ke mari puteriku…

P.Humairah: Gerangan apa yang merunsingkan ayahanda? Hingga bermuram sebegini? Adakah masalah negara atau rakyat jelata? Khabarkan pada anakanda, insyaAllah…anakanda boleh membantu.

Sultan: Bukan perihal negara yang membuat ayahanda bermuram durja, tetapi ayahanda bimbang tentang anakanda…

P.Humairah: Tentang jodoh anakanda?

Sultan: Benar anakanda. Mengapa anakanda menolak semua lamaran yang tiba? Tidakkah ada yang berkenan dihati?

P.Humairah: Ayahandaku. Ampunkan anakanda kerna merunsingkan fikiran ayahanda. Anakanda tidak berniat ingin melukakan hati ayahanda jauh sekali ingin membuat ayahanda bimbang.

Sultan: Anakanda tidak bersalah. Hanya…katakan anakanda, lelaki bagaimana yang anakanda idamkan? Katakan…

P.Humairah: Ayahanda…anakanda hanya menginginkan seorang lelaki yang menyintai anakanda kerana Allah…bukan kerana kecantikan anakanda…atau kekayaan… Semua lamaran yang tiba anakanda tolak kerana mereka hanya inginkan kecantikan dan kekayaan anakanda.

Sultan: Tiada salahnya mereka memandang semua itu. Anakanda memiliki segalanya…

P.Humairah: Ayahanda… andai anakanda dicintai kerana rupa yang cantik, apa mungkin anakanda akan terus dicintai bila anakanda sudah tua…sudah hodoh? Dan andaikata anakanda disayangi kerana harta dan kuasa… apakah anakanda akan terus disayangi jika anakanda sudah papa? Ayahandaku, anakanda tidak sanggup semua itu terjadi…

Sultan: Baiklah anakanda. Ayahanda mengerti sayang. Anakanda mencari cinta sejati. Tapi bagaimana anakanda ingin mencari lelaki seperti itu?

P.Humairah: Ayahanda, anakanda sudah berfikir semasaknya. Anakanda amat berharap ayahanda akan bersetuju.

Sultan: Katakanlah anakanda…

P.Humairah: Benarkan anakanda berlayar…mengembara ke negara lain.

Sultan: Bersendirian?

P.Humairah: Tidak ayahanda. Begini…

Apa rancangan Puteri Humairah?? Apakah baginda akan membenarkan puterinya berlayar??? Nantikan episod seterusnya….

p/s:Cerita ini hanya rekaan semata-mata…tiada kena-mengena dengan yang hidup ataupun yang telah kembali kpdNya…

penaJannah…

Wahai hiasan terindah....

Monday, November 3, 2008


Assalammualaikum....
Hiasan terindah..siapa lagi kalau bukan wanita...
Pernah dengar lagu Wanita nyanyian Siti Nurhaliza dan satu lagi nyanyian de Hearty??
Dua lagu yang berkongsi tajuk yang sama tetapi maksud berbeza....

Wanita versi Siti Nurhaliza:

Aku wanita punya hati nurani
yang tak dapat dibohongi
pabila cinta telah membutakan mata
dan membuat tuli telinga

Apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
pilihan hati
belahan jiwaku ini...

Cintaku ini anugerah terindah
dari yang Maha Kuasa
Cintaku padamu tak pernah berubah
meskipun kita berbeza...

Aku wanita aku kaum hawa
yang memang rapuh hatinya
Aku wanita aku punya cinta
selayaknya manusia

Ku wanita...
yang hanya perlu kau fahami...

Wanita versi de Hearty:
Kau digelar penyeri dunia
hadirmu melengkap hubungan manusia
bukan sahaja dirindui yang biasa
malah Adam turut sunyi tanpa hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkan ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua dihati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan
bukannya harta ataupun pujian
Kalau tidak menderita mengharap pada yang binasa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan jua penghinaan dari Tuhan
Bahkan sebagai hiasan kecantikan

Hm...cuba hayati lirik lagu-lagu ini.

Luahan rasa seorang wanita yang punya cinta dihati...tulus kasihnya dipamerkan melalui kesetiaan... tetap menyinta biarpun berbeza... Kesetiaan seorang isteri buat suami yang tercinta...
Hati wanita sememangnya rapuh...namun itu bukan kelemahan, tetapi keistimewaan... kerana kelembutan hatinya, wanita diberi tanggungjawab melahirkan pewaris agama...menjaga dan mendidik...bukankah itu tugas yang berat???

Namun...jangan dibiar hati yang rapuh menjadi buta kerana cinta pada manusia. kuatkan hatimu dengan ilmu yang luas... teguhkan hatimu dengan keimanan padaNya...

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua dihati untuk dikasihi

sedarlah wahai kaum Adam...

Didiklah wanita dengan keimanan
bukannya harta ataupun pujian

Wahai hiasan terindah...
seindah-indah hiasan adalah wanita solehah...yang sujudnya hanya pada Allah yang satu... yang membawa malu sebagi perisai diri... melabuhkan hijab dari pandangan lelaki ajnabi...
jangan menjadi racun dan fitnah buat dunia... Rasullulah sendiri bimbang pada fitnah wanita akhir zaman... sungguh...seorang wanita solehah lebih baik dari seribu lelaki soleh...

Jaga iman...terjagalah maruah...
Malu pada Tuhan...terhiaslah peribadimu indah
Sujud padaNya...syurga janjiNya

Sekian...

 
penaJannah - Templates para novo blogger